آموزه هفتم: تاریخ ادبیات قرن چهاردهم

خودارزیابی

۱ـ مهم ترین درونمایه سروده‌ها و نوشته‌های ادبی دوره انقلاب اسلامی را بیان کنید.

◙ محکوم کردن استبداد و بیعدالتی؛

◙ ستایش آزادی و آزادیخواهان؛

◙ ترسیم افق‌های روشن و امیدبخش پیروزی برخلاف ادبیات ناامید و مأیوس قبل از انقلاب؛

◙ تکریم شهید و فرهنگ شهادت با تکیه بر اسطوره‌های ملّی و تاریخی؛

◙ طرح اسوه‌های تاریخی به ویژه تاریخ اسلام مانند پیامبر اکرم، امام علی و امام حسین و چهره‌های مبارز همچون حضرت امام خمینی.

۲ـ شعر معاصر پیش از انقلاب اسلامی به چند دوره تقسیم می شود؟ نام ببرید.

دورۀ اوّل: دوره سلطنت رضاخان (از سال ۱۳۰۴ تا شهریور ۱۳۲۰).

دورۀ دوم: از آغاز حکومت محمدرضا تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

دورۀ سوم: از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

دورۀ چهارم: از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷

۳ـ مهمترین قالبهای نثر بعد از انقلاب اسلامی کدام اند؟ نام ببرید.

داستان و رمان نویسی / خاطره‌نویسی / زندگی‌نامه نویسی / نثر ادبی (قطعه ادبی) و ادبیات نمایشی

قالب
قالب شعر و قالب نثر

۴ـ موضوع کلی هر کدام از آثار زیر را بنویسید:

حیدر بابایه سلام: شاعر در این منظومه با شیفتگی تمام از اصالت فرهنگی و زیبایی‌های روستای زادگاهش یاد می‌کند.

جای پای خون: حاصل تجربه‌های داستانی او خصوصاً در زمینه ادبیات مذهبی.

سووشون: دربرگیرنده داستان زندگی زری و یوسف و اوضاع اجتماعی مردم فارس در خلال جنگ جهانی دوم است.

۵ـ شعر احمد عزیزی را از نظر ویژگیهای فکری و ادبی شعر انقلاب بررسی کنید:

یاس بوی مهربانی می‌دهد / عطر دوران جوانی می‌دهد

یاسها یادآور پروانه اند / یاسها پیغمبران خانه اند

یاس مثل عطر پاک نیّت است / یاس استنشاق معصومیت است

یاس را آیینه‌ها رو کرده اند / یاس را پیغمبران بو کرده اند

یاس بوی حوض کوثر می‌دهد / عطر اخلاق پیمبر می‌دهد

حضرت زهرا دلش از یاس بود / دانه‌های اشکش از الماس بود

داغ عطر یاس زهرا زیر ماه / می‌چکانید اشک حیدر را به چاه

عشقِ محزون علی، یاس است و بس / چشم او یک چشمه الماس است و بس

اشک می‌ریزد علی مانند رود / بر تن زهرا گل یاس کبود

گریه آری گریه چون ابر چمن / بر کبود یاس و سرخ نسترن

قلمرو فکری: یاس نماد حضرت زهراست. رنگ دینی و شیعی دارد. عشق به امام و حضرت زهرا را به عنوان اسطوره تاریخ بازگو می‌کند.

قلمرو ادبی: قالب: مثنوی / استعاره‌های تازه و بی پیشینه و تشبیه‌های نو / تلمیح به اسوه های تاریخی به ویژه تاریخ اسلام

گزارش دقیق سرواد

قلمرو ادبی: قالب: مثنوی / وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن / یاس بوی مهربانی می‌دهد: کنایه از این که من را به یاد مهربانی و عشق می‌اندازد. / بوی مهربانی: استعاره / یاس:  نماد حضرت زهرا

بازگردانی: بوی یاس من را به یاد عشق و دوران جوانی‌ام می‌اندازد.

قلمرو ادبی: پروانه: نماد عاشق راستین / یاسها پیغمبران خانه اند: تشبیه

بازگردانی: عطر یاس من را به یاد عاشق راستین می‌اندازد. عطر یاس پیام آور معنویت در خانه است.

قلمرو زبانی: استنشاق: بوییدن / معصومیت: پاک دامنی / قلمرو ادبی: یاس مثل عطر …: تشبیه / یاس استنشاق معصومیت است: تشبیه

بازگردانی: بوی یاس من را به یاد نیت پاک و پاکدامنی معصومان می‌اندازد.

قلمرو زبانی: «را»: به معنای «به» / قلمرو ادبی: آیینه: استعاره از انسان‌های پاک / کنایه در هر دو مصراع

بازگردانی: عطر گل یاس را انسانهای پاک و پیامبران به کار برده اند.

قلمرو ادبی: تلمیح / کنایه در هر دو مصراع / عطر اخلاق: اضافه تشبیهی

بازگردانی: عطر گل یاس من را به یاد حوض کوثر و اخلاق خوش پیامبر می‌اندازد.

قلمرو ادبی: در هر دو مصراع تشبیه دیده می‌شود. / واژه آرایی و ردیف: بود

بازگردانی: حضرت زهرا دلی مانند عطر یاس زیبا و خوشبو داشت. دانه‌های اشک او مانند الماس درخشان و زیبا بود.

قلمرو زبانی: داغ: جای سوخته با آهن تفته یا آتش / قلمرو ادبی: تلمیح / داغ: مجاز از اندوه / داغ عطر: اضافه تشبیهی / ماه؛ چاه: جناس

بازگردانی: رنج و درد دل حضرت زهرا سبب می‌شد که حضرت علی سر در چاه کند و بگرید.

قلمرو زبانی: محزون: اندوهگین / بس: فقط / چشمه: ممیز / محزون علی: ترکیب وصفی وارون / قلمرو ادبی: مصراع دوم تشبیه دارد. / واژه آرایی و ردیف: است و بس / چشم، چشمه: جناس ناهمسان افزایشی

بازگردانی: حضرت علی اندوهگین عاشق یاس خوش بو بود. چشم حضرت علی که می‌گریید مانند چشمه الماس بود.

قلمرو زبانی: کبود: آبی سیر یا بنفش پررنگ /قلمرو ادبی: هر دو مصراع تشبیه دارد

بازگردانی: حضرت علی مانند رود بر تن همسرش می‌گریست و تن حضرت زهرا مانند یاس کبود بود.

قلمرو زبانی: کبود یاس: ترکیب وصفی وارون / سرخ نسترن: ترکیب وصفی وارون / قلمرو ادبی: چون ابر چمن: تشبیه / یاس کبود و نسترن سرخ: استعاره از تن کبود حضرت زهرا

بازگردانی: آری حضرت علی مانند ابر چمن بر روی یاس کبود و نسترن سرخ یعنی تن حضرت زهرا می‌گریست.

برگه آموزگاری و تدریس
سعید جعفری

۶ـ شعر زیر را از نظر سطح فکری بررسی نمایید.

بهسان رهنوردانی که در افسانه‌ها گویند، / گرفته کوله بار زادره بر دوش / فشرده چوب‌دست خیزران در مشت / گهی پُرگوی و گه خاموش / در آن مِهگون فضای خلوت افسانگیشان راه می‌پویند ما هم راه خود را می‌کنیم آغاز سه ره پیداست / نوشته بر سر هر یک به سنگ اندر /  حدیثی کِش نمی‌خوانی بر آن دیگر / نخستین: راه نوش و راحت و شادی / به ننگ آغشته، امّا رو به شهر و باغ و آبادی / دو دیگر راه: نیمش ننگ، نیمش نام / اگر سر برکنی، غوغا و گر دم درکشی، آرام / سه دیگر: راه بیبرگشت بیفرجام / من اینجا بس دلم تنگ است / و هر سازی که می‌بینم، بدآهنگ است / بیا ره‌توشه برداریم / قدم در راه بیبرگشت بگذاریم / ببینیم آسمانِ «هر کجا» آیا همین رنگ است؟ (اخوان ثالث) 

شعر روایی است که با زبانی نمادین، حماسی و سبک نو خراسانی به بیان وضع جامعه می‌پردازد و سه گروه مردم را گزارش می‌کند: یکم گروهی که برای سود این جهانی، جامه ننگ می‌پوشند و گروهی خاموش می‌مانند تا سالم بمانند و به آسودگی بزیند و گروهی برای حفظ آبرو تن به مرگ و پیکار می‌سپارند و جان می‌افشانند. اخوان راه سوم را برمی‌گزیند.

گزارش سرواد

قلمرو زبانی: به سان: مانند / رهنورد: مسافر / زادره: توشه راه / مه گون: مانند مِه / می‌پویند: طی می‌کنند / به سنگ اندر: دو حرف اضافه برای یک متمم / کش: که او را / نوش: خوشایند / برکنی: بلند کردن / ساز: ابزار نوازندگی / ره توشه: توشه راه / قلمرو ادبی: پُرگوی و خاموش: تضاد / مِه گون: تشبیه / دم درکشی: کنایه از خاموش باشی / غوغا و آرام: تضاد / ننگ و نام: تضاد

۷ ـ شعر ققنوس نیما یوشیج را از نظر قالب تحلیل نمایید.

ققنوس، مرغ خوشخوان، آوازه جهان / آواره مانده از وزش بادهای سرد / بر شاخ خیزران / بنشسته است فرد / برگرد او به هر سر شاخی پرندگان / او ناله‌های گمشده ترکیب می‌کند …

قالب: شعر نیمایی است / وزن ناهمسان: مَفعولُ فاعِلاتُ مفاعیلُ فاعلُن / قافیه جای مشخصی ندارد: جهان؛ خیزران؛ پرندگان / مصراع‌ها بلند و کوتاه می‌شود.

۸- متن زیر از داستان « دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» اثر سید مهدی شجاعی را از نظر ویژگی‌های نثر بعد از انقلاب اسلامی بررسی نمایید:

«دو سال مانده بود هنوز به گرفتن دیپلم و وقت سربازی؛ امّا طاقتم نمی‌توانستیم آورد. اوّل تابستان بود، کارنامه‌ها را با معدلی همسان گرفتیم و راهی خانه شدیم. با پیشنهادی که تو می‌خواستی بکنی و هنوز نکرده بودی، من موافق بودم، قبل از اینکه بگویی، گفتم: پدر رضایت می‌دهد، با مادر چه کنیم؟ گفتی: رضایت پدر شرط است؛ امّا رضایت مادر را هم می‌گیریم.

به خانه که رسیدیم، تو سراغ پدر رفتی و من سراغ مادر.

بر عکس شد، من مادر را راضی کرده بودم و تو هنوز داشتی با پدر چانه می‌زدی.

رفتن هر دومان را با هم قبول نمی‌کرد؛ می‌گفت رائد برود؛ وقتی برگشت، نوبت حامد و ما که گفتیم مثل همیشه یا هر دو یا هیچ کدام. پدر پاسخ داد که: پس هیچ کدام.

من و تو هر دو یک لحظه از حرفمان برگشتیم، بر اساس قراری که نداشتیم، پدر با تعجب و حیرت رضایت نامه تو را نوشت و مرا گفت که صبر کن رائد که آمد، تو می‌روی و من سر تکان دادم و هیچ نگفتم».

– شجاعی از نویسندگان نسل انقلاب است. به مسأله جنگ می‌پردازد. دو کبوتر نماد دو شهید است و پنجره نماد رخدادی که در آینده به انجام می‌رسد. زندگی در نظر نویسنده زیباست؛ اما گاه جان‌فشانی از زندگی ننگین بهتر است.

۹ ـ شعر دوره بیداری را با شعر معاصر تا (انقلاب اسلامی) از نظر فکری مقایسه کنید.

شعر دوره بیداری(فکری): مضامین و اندیشه‌های تازه مانند: آزادی، وطن و قانون به شعر وارد شد. نگرش شاعران از کلی نگری و ذهنیت گرایی به جزئی نگری و عینیت گرایی تغییر کرد. مضامین کلی و ذهنی، مسائل اخلاقی، عارفانه سرایی و غزل گویی که با ساخت فرهنگ و جامعه گذشته ما هماهنگ بود، تا حد زیادی کارایی خود را از دست داد و مضامین سیاسی، اجتماعی و وطنی رونق یافت.

شعر دوره بیداری (ادبی): قالب‌های شعری کمابیش مانند گذشته ادامه یافت؛ امّا برخی قالب‌ها نوین و کم کاربرد مانند: مستزاد و چهارپاره رغبت بیشتری داشتند. / توجه به تخیلات سرایندگان پیشین / کلی نگری و ذهنیت گرایی به جزئی نگری و عینیت گرایی تغییر کرد. / ورود مضامین و اندیشه‌های تازه؛ مضامین سیاسی، اجتماعی و وطنی / شاخص‌ترین مضامین: آزادی، وطن و قانون بود.

شعر معاصر تا (انقلاب اسلامی) (فکری): پس از وقایع کودتای ۲۸ مرداد، نوعی سرخوردگی و یأس در میان روشن‌فکران و شعرا پیدا شد و جریان سمبولیسم اجتماعی یا شعر نوی حماسی رواج یافت. شاعران این جریان بیشتر به مسائل سیاسی و اجتماعی و مشکلات و آرمانهای مردم توجه دارند. نیما در این دوره نگاه نو و نگرش عاطفی به واقعیات ملموس، سیر آزاد تخیل، نزدیکی به ادبیات نمایشی را وارد شعر کرد.

شعر معاصر تا (انقلاب اسلامی) (ادبی): قالبهای نوینی مانند: نیمایی و سپید پدید آمد. / تحول در زبان، تخیل، احساس، معنی، فرم و ساختار شعر / رواج سمبولیسم اجتماعی یا شعر نو تغزلی و شعر نو حماسی / شاعران بیشتر به مسائل سیاسی و اجتماعی و مشکلات و آرمان‌های مردم توجه داشتند.

آزمون خودسنجی (آموزه ۷)

برای هنبازی در آزمون خودسنجی اینجا را کلیک کنید.

قالب در ادب پارسی

پی دی اف تاریخ قرن چهاردهم

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا