آموزه هجدهم: عظمت نگاه

تولستوی

قلمرو زبانی: باغچه بستن: باغچه درست کردن / کرت: زمین مرزبندی‌شدۀ کوچک برای کشاورزی / باریک میان: کمرباریک / همّت:‌ کوشش/ از سر: از نو / گرفتن: شروع کردن

قلمرو زبانی: برخاست: بلند شد (همآوا؛ خواست: طلب کردن) / فرزانه مرد: (ترکیب وصفی وارون یا مقلوب) / سر داد: آغاز کرد / قلمرو ادبی: دست کشیدن از: کنایه از رها کردن

قلمرو زبانی: بازبست: دوباره بست / آستانه: چوب زیرین چارچوب در، مجاز از جلوی در / چنبر: دایره یا محیط دایره، دایره‌ای از چوب یا از جنس دیگر / غریبه: ناشناس / خفته: خوابیده (بن ماضی: خفت، بن مضارع: خسب)/ جویا: جوینده / ورانداز کردن: چیزی یا کسی رابه دقت نگریستن / قلمرو ادبی: مثل مار چنبر زد: تشبیه  / چشم: مجاز از وجود

قلمرو زبانی: گریخت: فرار کرد / بخشود: عفو کرد (بن ماضی: بخشود، بن مضارع: بخشا) (بخشیدن: عطا کردن / بن ماضی: ‌بخشید؛ بن مضارع: بخش)/ قلمرو ادبی: چنگ: مجاز از اختیار

قلمرو زبانی: غلام: برده/ چمباتمه: گونه‌ای نشستن، زانو در بغل گرفتن

قلمرو زبانی: راهب: ترسا

درک و دریافت

١- کدام شخصیّت داستان، بیشتر مورد توجّه شما قرار گرفت؟ چرا؟ – راهب زیرا وارسته و فرزانه بود

٢- پاسخ شما به پرسش سوم تزار چیست؟ – به میل دانش آموزان

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا