آموزه پنجم: اختیارات شاعری(۱)

خودارزیابی

مصوّت بلند/ (ی)/ در کلماتی مانند: بیا، گیاه، عامیانه، زیاد، سیاست، بیاموز، قیامت و واژه‌هایی از این قبیل بیاید، همواره کوتاه است/ مصوّت بلند / و/ در کلمات تک هجایی بو، رو، جو، مو و … هیچ گاه کوتاه نمی‌شود؛ امّا در کلمه «سو» در صورت اضافه شدن به کلمه‌‌ای دیگر، ممکن است کوتاه شود.

جادویی U- بلند← کوتاهساقی ما UU- بلند← کوتاهآهوی دشت U – – U بلند← کوتاه / کوتاه← بلند
درخت دوستی U- – –U- کوتاه← بلندسوی من UU- بلند← کوتاهبهانه U- کوتاه← بلند
تو گفتی «نهایی، شهریور ۹۸» – – کوتاه← بلندشب و روز U-U کوتاه← بلند 

خط عروضی: گُفتِی پِسَرین نَ جایِ بازیست / بِشتاب کِ جایِ چارِ سازیست

مصراع نخست: هجای دوم و پنجم و دهم: حذف همزه/ مصراع دوم: هجای دهم: حذف همزه) [مُستَفعِلُ فاعِلاتُ مُستَف]

پایه‌های آواییگُف  تِی  پِسَ  رین  نَ  جا یِ  با  زیست
نشانه‌های هجایی–UU-U-U–
پایه‌های آواییبِش  تا  ب کِ  جا  یِ  چارِ  سا  زیست
نشانه‌های هجایی–UU-U-U–
وزنمَفعولُمَفاعِلُنفَعولُن

خط عروضی: فَریاد کِ دَر رَهگُذَرِ آدَمِ خاکی / بَس دانِ فِشاندَندُ بَسی دام تَنیدَند (در هجای نهم مصراع نخست: کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییفَر  یا  دکِ  دَر  رَه  گُ ذَ  رِ  آ  دَمِ  خا  کی 
نشانه‌های هجایی–UU– UU U (-) -UU–
پایه‌های آواییبَس  دا  نِ فِ  شان  دَن  دبَ  سی  دا  متَ  نی  دَند
نشانه‌های هجایی–UU– UU–UU–
وزنمَفعولُمفاعیلمفاعیلفَعولُن
[مُستَفعِلُ مُستَفعِلُ مُستَفعِلُ مُستَف]

خط عروضی: بَر هَمِ اَهلِ جَهان سَییِدُ سَروَر عَلیست / دَر رَهِ دین خدا، هادیُ رَهبَر عَلیست

مصراع نخست: هجای پنجم کوتاه ← بلند؛ هجای چهاردم حذف همزه / مصراع دوم: هجای پنجم کوتاه ← بلند؛ هجای نهم: بلند ←کوتاه؛ هجای چهاردم حذف همزه)

پایه‌های آواییبَر  هـَ  مِ  اَهـ لِ  جَ  هان سِی  یِ  دُ سَروَر  عَ  لیست
نشانه‌های هجایی-UU-U (-) U--UU--U-
پایه‌های آواییدَر  رَ  هِ  دی نِ  خ  دا ها  دی  یُ رَهبَر  ع  لیست
نشانه‌های هجایی-UU-U (-) U-– -UU--U-
وزنمُفتَعِلُنفاعلنمُفتَعِلُنفاعلن

خط عروضی: زِ دُ دیدِ خون فِشانَم زِ غَمَت شَبِ جُدایی / چِ کُنَم کِ هَست اینها گُلِ باغِ آشنایی

مصراع نخست: هجای سیزدهم تغییر کمیت مصوّت کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییزِ   دُ   دی  دِخون  فِ  شا  نَم زِ  غَ  مَت شَبِ  جُ  دا  یی
نشانه‌های هجاییUU-U-U–UU-UU (-)U–
پایه‌های آواییچِ  کُ  نَم  کِ هَس  ت  این  هاگُ  لِ با  غِآ  شِ  نا  یی
نشانه‌های هجاییUU-U-U–UU-U-U–
وزنفعلاتُفاعِلاتُنفعلاتُفاعِلاتُن

خط عروضی: تفَررُج کُنان دَر هَوا وُ هَوَس / گُذَشتیم بَر خاکِ بِسیار کَس (مصراع نخست: هجای نهم تغییر کمیت مصوّت کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییتَ  فَر  رُجکُ  نان  دَرهـَ  وا  وُهَـ  وَس
نشانه‌های هجاییU–U–U- U (-)U-
پایه‌های آواییگُ  ذَش  تی م  بَر  خاکِ  بِس  یار  کَس
نشانه‌های هجاییU–U–U–U-
وزنفَعولُنفَعولُنفَعولُنفعل

خط عروضی: مَن نِمی‌گویَم زِیان کُن یا بِ فِکرِ سود باش / اِی زِ فُرصَت بی خَبَر دَر هَر چِ هَستی، زود باش (مصراع نخست: هجای دوازدهم تغییر کمیت مصوّت کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییمَن  نِ  می  گویَم  زِ  یان  کن یا  بِ  فِک  رِسو  د  باش
نشانه‌های هجایی-U–-U–-U- U (-)-U-
پایه‌های آواییاِی  ز  فر  صَت بی  خَ  بَر  دَرهَر  چ  هَس  تیزو  د  باش
نشانه‌های هجایی-U–-U–-U–-U-
وزنفاعِلاتُنفاعِلاتُنفاعِلاتُنفاعِلُن

خط عروضی: بیچارِگی یِ وِرا چُ دیدَند / دَر چارِ گَری زَبان کِشیدَند

مصراع نخست: هجای چهارم؛ تغییر کمیت مصوّت بلند ← کوتاه / هجای پنجم؛ تغییر کمیت مصوّت کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییبی  چا  رِگی   یِ  وِ  را چ ُ دی  دَند
نشانه‌های هجایی–U-U U (-)U –U – –
پایه‌های آواییدَر  چا  رِ گَ  ری  زَ  بانکِ  شی  دَند
نشانه‌های هجایی–UU-U –U – –
وزنمَفعولُمَفاعِلُنفَعولن

[مُستَفعِلُ فاعِلاتُ مُستَف]

خط عروضی: خَلَد گر بِ پا خاری یاسان براید / چِ سازَم بِ خاری کِ دَر دِل نِشینَد؟

مصراع نخست: هجای هفتم؛ تغییر کمیت مصوّت بلند ← کوتاه / هجای هشتم و یازدهم؛ حذف همزه)

پایه‌های آواییخَ  لَد  گَربِ  پا  خارِی  یا  سانبَ  را  یَد
نشانه‌های هجاییU–U–– U —U–
پایه‌های آواییچِ  سا  زَم بِ  خا  ری کِ  دَر  دِلنِ  شی  نَد 
نشانه‌های هجاییU–U–U–U–
وزنفَعولُنفَعولُنفَعولُنفَعولُن

خط عروضی: هَمِ بَرگِ بودن هَمی‌ساختی / بِ تَدبیرِ رَفتن نَپَرداختی

مصراع نخست: هجای دوم تغییر کمیت مصوّت کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییهَـ  مِ  بَرگِ  بو  دَنهَـ  می  ساخ  تی 
نشانه‌های هجاییU U (-)-U–U–U-
پایه‌های آواییبِ  تَد  بی رِ  رَف  تَن نَ  پَر  داخ  تی
نشانه‌های هجاییU–U–U–U-
وزنفَعولُنفَعولُنفَعولُنفعل

خط عروضی: آمَد سُیِ کَعبِ سینِ پُرجوش /  چُن کَعبِ نَهاد حَلقِ دَر گوش (مصراع نخست: هجای سوم تغییر کمیت مصوّت بلند ← کوتاه)

پایه‌های آواییآ  مَد  سویِ  کَع  بِ  سی نِ  پُر جوش
نشانه‌های هجایی– – – (U)U-U –U – –
پایه‌های آواییچُن  کَع  بِ نَ  ها  د  حَلقِ  دَر  گوش
نشانه‌های هجایی–UU-U –U – –
وزنمَفعولُمَفاعِلُنفَعولُن

خط عروضی: سُیِ چارِ گَشتَم زِ بیچارِگی / نَدادَم بِدو سَر بِ یِک بارِگی (مصراع نخست: هجای نخست تغییر کمیت مصوّت بلند ← کوتاه؛ هجای دوم: کوتاه ← بلند)

پایه‌های آواییسو  یِ  چارِ  گَش  تَم زِ  بی  چارِ  گی
نشانه‌های هجاییU  U (-)-U–U–U-
پایه‌های آوایینَ  دا  دَم بِ  دو  سَر بِ  یِک  بارِ  گی
نشانه‌های هجاییU–U–U–U-
وزنفَعولُنفَعولُنفَعولُنفعل

خط عروضی: نکوهش مَکُن چَرخِ نیلوفَری را / بُرون کُن زِ سَر بادُ خیرِ سَری را

مصراع دوم: هجای نهم تغییر کمیت مصوّت کوتاه ← بلند)

پایه‌های آوایینِ  کو  هِشنَ  کُن  چَرخِ  نی  لوفَ  ری  را
نشانه‌های هجاییU–U–U–U–
پایه‌های آواییبُ  رون  کُن زِ  سَر  بادُ  خی  رِسَ  ری  را
نشانه‌های هجاییU–U–U- U (-)U–
وزنفَعولُنفَعولُنفَعولُنفَعولُن
اختیارات زبانی
اختیارات زبانی
علوم ۳ بیسترس سعید جعفری
سعید جعفری

پی دی اف درس پنجم علوم و فنون ادبی دوازدهم

ویدئوی درس پنجم علوم و فنون ادبی دوازدهم بخش۱(آپارات)
ویدئوی درس پنجم علوم و فنون ادبی دوازدهم بخش۲ (آپارات)

ویدئوی درس پنجم علوم و فنون ادبی دوازدهم بخش۱(یوتیوپ)

اختیار زبانی

ویدئوی درس پنجم علوم و فنون ادبی دوازدهم بخش۲ (یوتیوپ)

اختیار زبانی

پایه آوایی یا وزن واژه

پایه آوایی
پایه آوایی و وزن شناسی
Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا