آموزه پنجم: هماهنگی پاره های کلام

خودارزیابی

خط عروضی: نَشایَد کِ خوبان بِ صَحرا رَوَند / هَمِ کَس شِناسَندُ هَر جا رَوَند

نَ شا یَد: صم صم صمص / کِ خو بان: صم صم صمص / بِ صَح را: صم صمص صم / رَ وَند: صم صمصص

پایه‌های آوایینَ شا یَد کِ خو بان بِ صَح را رَ وَند
پایه‌های آواییهـَ مِ کس شِ نا سَندُ هَر جا رَ وَند
وزنت تن تنت تن تنت تن تنت تن
نشانه‌های هجاییUـ ـUـ ـUـ ـUـ

بازگردانی: شایسته نیست که زیبارویان به دشت و دمن بروند و با همه کس سخن بگویند و به هر جایی سرک بکشند.

خط عروضی: حَلالَست رَفتن بِ صَحرا، وَلیک / نَ اِنصاف باشَد کِ بی ما رَوَند

حَ لا لَست: صم صم صمصص / رَف تَن: صمص صمص / بِ صَح را: صم صمص صم / وَ لیک: صم صمص

پایه‌های آواییحَ لا لَس ت رَف تَن بِ صَح را وَ لیک
پایه‌های آوایینَ اِن صا ف  با  شَدکِ بی ما رَ وَند
وزنت تن تنت تن تنت تن تنت تن
نشانه‌های هجاییUـ ـUـ ـUـ ـUـ

بازگردانی: به دشت و دمن رفتن و خوش بودن حلال است؛ ولی انصاف نیست که بدون ما بروند.

خط عروضی: عَجَب نیستَز گُل کِ خَندَد بِ سَروی / کِ دَر این چَمَن پای دَر گِل نِشینَد

پایه‌های آواییعَ جَب نی س تَز گُل کِ خَن دَد بِ سَر  وی
پایه‌های آواییکِ دَر این چَ مَن پای دَر گِل نِ شی  نَد
وزنت تن تنت تن تنت تن تنت تن تن
نشانه‌های هجاییUـ ـUـ ـUـ ـUـ ـ

بازگردانی: اگر گلی به سروی بخندد و او را مسخره کند، تعجب نکن؛ زیرا سرو اسیر گل و لای شده است و آزاده نیست.

خط عروضی: اَگَر هوشمَندی بِ مَعنی گَرای / کِ مَعنی بِمانَد نَ صورَت بِ جای 

پایه‌های آواییاَ گَر هو ش مَن دی بِ مَع نی گَ رای
پایه‌های آواییکِ مَع نی بِ ما نَدنَ صو رَت بِ جای
وزنت تن تنت تن تنت تن تنت تن
نشانه‌های هجاییUـ ـUـ ـUـ ـUـ

بازگردانی: اگر خردمندی به معنی توجه کن؛ زیرا معنی می ماند نه ظاهر.

خط عروضی: تا رَنج تَحَممُل نَکُنی، گَنج نَبینی / تا شَب نَرَود، صُبح پَدیدار نَباشَد

تا – رَنج – تَ-حَم-مُل- نَ-کُ-نی- گَنج- نَ-بی-نی / تا- شَب- نَ-رَ-ود، صُبح- پَ-دی-دار- نَ-با-شَد

پایه‌های آواییتا رَنـ ـج تَحَم مُل نَ کُنی گَنـ ــج نَبی نی
پایه‌های آواییتا شَب نَ  روَد صُبـ ـح پَدی دا ر نَبا  شَد
وزنتن تن ت تتن تن ت تتن تن ت تتن تن
نشانه‌های هجاییـ ـUUـ ـUUـ ـUUـ ـ

بازگردانی: تا رنج نکشی به گنج نمی رسی. تا شب سختی و رنج نرود، بامداد آسایش آشکار نمی شود.

صامت و مصوت

خط عروضی: اَلا یا اَییُهَس ساقی أدِر کَأسَن وَ ناوِلها / کِ عِشق آسان نِمودَووَل، وَلی اُفتاد مُشکِل‌ها

پایه‌های آواییاَ  لا   یا   اَی یُ هَس سا  قی اَ دِر کأ  سَنوَ نا  وِل  ها
پایه‌های آواییکِ عِش قا  سان نِ مو  دَو  وَلوَ لی اُف  تا د مُش  کِل ها
وزنت تن تن  تنت تن تن  تنت تن تن  تنت تن تن  تن
نشانه‌های هجاییUـ ـ ـUـ ـ ـUـ ـ ـUـ ـ ـ

بازگردانی: ای ساقی کاسه شراب را بگردان و به ما برسان. عشق در آغاز راه آسان به نظر می آمد؛ ولی کم کم مشکلها رخ نمود.

خط عروضی: خَلوَتَم چِراغان کُن، ای چِراغِ رُوْحانی / اِیْ زِ چِشمِ یِ نوشَت، چَشمِ دِل چِراغانی

پایه‌های آواییخَل وَ تَم  چِ  را غان کُن اِی چِ را  غِ رُو حا  نی
پایه‌های آواییاِی زِ چَشمِ  یِ نو شَتچَش مِ دِلچِ را غا  نی
وزنتن ت تنت تن تن تنتن ت تنت تن تن تن
نشانه‌های هجاییـ Uـ U ـ ـ ــ Uـ U ـ ـ ـ

این بیت را می توان به صورت چهارتا سه تا هم برش زد.

بازگردانی: ای انسانی که نورانی مانند چراغی، تنهایی من را روشن کن. ای کسی که از وجود گوارایت دل من نورانی شده است.

خط عروضی: مَنَزینجا بِ مَلامَت نَرَوم / کِ مَنینجا بِ اُمیدی گِرَوَم

پایه‌های آواییمَ نَ زین جابِ مَ لا مَت نَ رَ وَم
پایه‌های آواییکِ مَ نین  جابِ اُ می دیگِ رَ وَم
وزنت ت تن تنت ت تن تنت ت تن
نشانه‌های هجاییUUـ ـUUـ ـUUـ

بازگردانی: من از اینجا به خاطر سرزنش دیگران نمی روم؛ زیرا من به امیدی به اینجا میل کرده ام.

خط عروضی: بَلَم آرام چُن قویی سَبُکبار / بِ نَرمی بَر سَرِ کارون هَمی رَفت

پایه‌های آواییبَ لَم آ را م  چُن قو یی سَ بُک بار
پایه‌های آواییبِ نَر می  بَرسَ رِ کا رونهـَ می رَفت
وزنت تن تن تنت تن تن تنت تن تن
نشانه‌های هجاییUـ ـ ـUـ ـ ـUـ ـ

بازگردانی: قایق، آرام مانند قویی سبکبار، به نرمی، کارون را می پیمود.

saeedjafari
jafarisaeed
پی دی اف: هماهنگی پاره های کلام
درس پنجم:‌ هماهنگی پاره های کلام (آپارات)
خودارزیابی درس پنجم (آپارات)
درس پنجم:‌ هماهنگی پاره های کلام (یوتیوپ)
خودارزیابی درس پنجم (یوتیوپ)
Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا