آموزه نهم: موازنه و ترصیع

خودارزیابی آموزه نهم

گر/ عزم / جفا /  داری /  سر/ در / رهت / اندازم؛

ور / راه / وفا / گیری / جان / در / قدمت / ریزم؛

موازنه ندارد، زیرا واژه‌های «رهت و قدمت» و «اندازم و ریزم» سجع متوازن نمی سازند.

بازگردانی: اگر قصد ستم داری، سرم را در راهت می اندازم (تسلیمم). اگر راه وفا پیش گیری، جانم را فدایت می کنم.

زِ / گرز / تو / خورشید / گریان / شود؛

ز / تیغ  / تو /  بهرام   / بریان / شود؛

در بیت، آرایهٔ موازنه به کار رفته است؛ زیرا واژه‌های «گرز و تیغ»، «خورشید و بهرام» سجع متوازن‌اند و واژه‌های «گریان و بریان» سجع متوازی اند.

بازگردانی: از گرز تو خورشید می ترسد و می گرید. از شمشیر تو ستاره بهرام مضطرب و نگران می شود.

جفا / پل / بود / بر / عاشق / شکستی؛

وفا/  گل / بود / بر / دشمن / فشاندی؛

موازنه دارد، زیرا همه واژه برابر هم سجع متوازن دارند.

بازگردانی: ستم مانند پلی بود که تو بر روی عاشق آن را شکستی. وفا مانند گلی بود که تو بر دشمنت ریختی.

همه / شوری / و / نشاطی / همه / عشقی / و / امیدی

همه/ سحری / و / فسونی /  همه / نازی / و / خرامی

در بیت، آرایهٔ موازنه به کار رفته است. چون همۀ واژگان مصراع نخست با واژگان مصراع دوم (به جز «شور و سحر» و واژگان تکراری)، سجع متوازن‌ می سازند یعنی وزن یکسانی دارند. [برخی این بیت را نمونه ای از آرایه ترصیع به شمار آورده اند.]

بازگردانی: تو سراسر شور و نشاطی. تو مانند عشق و امیدی. تو سراسر جادو و افسونی. تو سراسر ناز و افاده ای.

تیر / بلای / او / را / جز / دل / هدف / نباشد

تیغ / جفای / او / را / جز / جان / سپر/ نباشد

در بیت، موازنه به کار رفته است. همۀ واژه‌های مصراع اول با دوم به جز «بلای» و «جفای» سجع متوازن اند. این تقابل سجع‌ها افزایش دهندهٔ موسیقی شعر است.

بازگردانی: بلای او مانند تیری است که فقط به دل می خورد. ستم یار مانند شمشیری است که فقط جان را هدف می گیرد.

در این بیت، آرایهٔ موازنه وجود ندارد.

بازگردانی: چهره ات در مهمانی، مانند دویست شمع است که همه جا را روشن می سازد. لب تو مانند سنگ لعل است و شکر و می و نقل از آن می ریزد.

پرواز / به / آن / جا / که/ نشاط / است / و / امید / است؛

پرواز / به / آن / جا / که / سرود / است / و / سرور / است؛

به جز کلمات تکراری، کلمات «نشاط و سرود» و  «امید و سرور» سجع متوازن اند.

بازگردانی: باید به آنجایی پرواز کنیم که نشاط و امید است. باید به آنجایی برویم که سرود و شادی دارد.

نظر / تا / کنی / عرض / نقل / است / و / می؛

نفس / تا / کشی / حرف / چنگ / است / و / نی؛

در بیت آرایهٔ موازنه وجود دارد؛ زیرا کلمات “نظر، نفس” و “عرض، حرف” و “نقل، چنگ” سجع متوازن اند.

بازگردانی: هنگامی که نگاه می کنی نقل و می بر ما می بارد. هنگامی که نفس می کشی انگار چنگ و نی برایمان می نوازی.

عالم / همه / عابدند / و / معبود / یکی / است؛

دنیا / همه / ساجدند / و / مسجود / یکی / است؛

در بیت، آرایهٔ موازنه به کار رفته است؛ زیرا واژه‌های «دنیا، عالم» سجع متوازن دارند و دیگر سجع‌ها سجع متوازی.

بازگردانی: همه جهان پرستنده خداوندند و خدا یکی بیش نیست. مردم دنیا همه سجده کننده اند و فقط خدا مورد سجده قرار می گیرد.

چرا /  ننهم / نهم /  دل / بر / خیالت؛

چرا / ندهم / دهم / جان / در / وصالت؛

در بیت، موازنه وجود دارد. زیرا کلمات “دل، جان” سجع متوازن اند؛ دیگر سجع‌ها متوازی.

بازگردانی: دلم را به خیال تو داده ام. جانم را در راه رسیدن به تو فدا کرده ام.

چرا / مطرب / نمی‌خواند / سرودی؛

چرا / ساقی  / نمی‌گوید / درودی؛

در بیت، موازنه وجود دارد؛ زیرا کلمات مطرب و ساقی سجع متوازن‌اند و دیگر سجع‌ها متوازی.

راه / وصل / تو / راه / پر / آسیب

درد / عشق / تو / درد / بی / درمان

در بیت موازنه به کار رفته است؛ زیرا تمام کلمات مصراع اول (به جز تکراری) سجع متوازن اند.

بازگردانی: راه رسیدن به تو خطرناک و پرآسیب است. درد عشق تو دردی است که درمان ندارد.

ما / ز / بالاییم / و / بالا /  می‌رویم

ما / ز / دریاییم / و / دریا / می‌رویم

در این بیت، آرایهٔ ترصیع به کار رفته است، زیرا واژه‌های مصراع نخست با مصراع دوم (بالاییم، دریاییم) ، (بالا، دریا) با یکدیگر سجع متوازی اند.

بازگردانی: ما از جهان برین و آسمانی آمده ایم و به همانجا خواهیم رفت. ما از دریا آمده ایم و به همان دریا بازخواهیم گشت.

بازگردانی: هم خرد و عقل فرمانبردار تو [پیامبر] است هم شریعت اسلام خود را زیر پناه تو درآورده است.

بازگردانی: ما ظاهر و بیرون و سخن مردم را نمی بینیم. ما درون و باطن و حال مردم را می بینیم.

بیت دوم، زیرا تمام سجع‌های آن متوازی اند، ولی برخی از واژه های بیت نخست سجع متوازن می سازند مانند: عقل، شرع.

ارزش موسیقایی سجع متوازی از متوازن بیشتر است.

همه واژگان (به جز واژگان تکراری) مصراع نخست با قرینهٔ خود در مصراع دوم سجع دارد. این تقابل سجع‌ها افزایش دهندهٔ موسیقی درونی شعر است (موازنه؛ همه سجع‌ها متوازی است به جز «رخسار و یاقوت» و «شمس و شهد»).

بازگردانی: یاری که مانند بهار است و چهره اش مانند خورشید و ماه است. دلبری که دو لبش سخنان شیرین مانند شهد و شکر می ریزد.

همه واژگان (به جز واژگان تکراری) مصراع نخست با قرینهٔ خود در مصراع دوم سجع متوازی است. این تقابل سجع‌ها افزایش دهندهٔ موسیقی درونی شعر است. [ترصیع]

بازگردانی: توشه بی توشگی بهره ماست. مرگ بی مرگی نیز برای ما رواست.

همه واژگان (به جز واژگان تکراری و «نای و کوه») مصراع نخست با قرینهٔ خود در مصراع دوم سجع متوازی می سازند. این تقابل سجع‌ها افزایش دهندهٔ موسیقی درونی شعر است. [برخی این بیت را نمونه ای از آرایه ترصیع به شمار آورده اند.]

بازگردانی: ما مانند نی ایم و آواز ما از توست. ما مانند کوهیم و پژواک صدای ما در کوه از توست.

بازگردانی: هر کس که پیش از جواب دادن نیندیشد، سخنش بیشتر از دیگران نادرست از آب درمی آید.

هجای دوم «جواب»، هجای نخست «بیشتر» و هجای پایانی «ناصواب»، هجای کشیده دارند. در جمع، سه هجای کشیده در این بیت دیده می‌شود.

بازگردانی: هر کس که هنگام پاسخ دادن نیندیشد. سخنش بیشتر نادرست از آب درمی‌آید.

هجای نخست «چند و چیستم» و هجای نخست «نیستم» که سه بار بازآمده شده است، هجای کشیده دارند. در جمع، پنج هجای کشیده در این بیت دیده می‌شود.

پایه‌های آواییچَنـ  د پُر سی زِ مَن چیـ س تَممَن
پایه‌های آوایینیـ س تَم نیـ س تَم نیـ س تَممَن
وزنفاعلنفاعلنفاعلنفع
نشانه‌های هجاییـ U ـ ـ U ــ U  ـ

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزه نهم: موازنه و ترصیع»

  1. HeyDuring our exploration of a new website, we stumbled upon a webpage that immediately grabbed our attention. We are thoroughly impressed with our initial findings and eagerly anticipate your upcoming updates. We are excited to delve deeper into your website and discover all the fantastic features it has to offer. my web page… Come by 청주 스파

  2. AhoyI thoroughly enjoyed reading your blog post! Ever since discovering your blog, I have been engrossed in your other articles. The engaging content you offer has left me wanting more. I have subscribed to your RSS feed and am eagerly anticipating your future updates!Until we meet again.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا