الدَّرسُ الخامِسُ: الکِذبُ

اَلتَّمرینُ الْأَوَّلُ: أی فعلٍ مِن أفعالِ مُعجَمِ الدّرس یُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیهَ؟ (چه فعلی از فعلهای واژه نامه درس مناسب گزارش‌های زیر است؟)

۱- شاهَدَ وَجهاً لِوَجهٍ. (چهره به چهره [او را] دید.) / واجَهَ

۲- ظَهَرَ وَ صارَ واضِحاً. (آشکار شد و هویدا گشت.) / تَبیّنَ

۳- لَم ینجَح بَل خَسِرَ. (پیروز نشد؛ بلکه زیان دید.) / فشِلَ

۴- أعطاهُ عَهداً وَ قَولاً بِأن یفعَلَ شَیئاً. (قول و پیمانی به او داد مبنی بر اینکه کاری را انجام دهد.) / عاهَدَ، قَرّرَ

۵- قَرَّرَ أن یفعَلَ ما قَصَدَهُ مَعَ التَّأخیرِ. (قرار گذاشت آنچه را قصدش را داشت با دیرکرد انجام دهد.) / أَجّلَ

اَلتَّمرینُ الثّانی: تَرجِمَ الأحادیثَ، ثُمَّ عَیّنِ المَطلوبَ مِنکَ. (حدیث‌ها را ترجمه کن؛ سپس آنچه را از تو خواسته شده، بیاب.)

۱- لا تَغتَرّوا بِصلاتِهِم وَ لا بِصیامِهِم … وَ لکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ وَ أداءِ الأمانَهِ. (فعلَ الأمر و فعلَ النَّهی)

(فریب نماز خواندن و روزه گرفتنشان را نخورید،… ولى ایشان را با راستگوئى و امانت داری بیازمایید.) / فعلَ الأمر: اختَبِروا  / فعلَ النَّهی: لا تَغتَرّوا

۲- لا تَستَشِرِ الکَذّابَ فَإنَّهُ کَالسَّرابِ یقَرِّبُ عَلَیکَ البَعیدَ وَ یبَعِّدُ عَلَیکَ القَریبَ. (اسمَ المُبالغهِ) / اسمَ المُبالغهِ: الکَذّابَ

(با دروغگو مشورت مکن؛ زیرا او همانند سراب است. دور را برای تو نزدیک می‌سازد و نزدیک را برای تو دور می‌سازد.)

۳- یَبلُغُ الصّادِقُ بِصِدقِهِ ما لا یَبلُغُهُ الکاذِبُ بِاحتِیالِهِ. (الفاعِلَ)

(انسان راستگو با راستگویى‌اش به جایى می‌رسد که دروغگو با فریبکاری‌اش بدان نمی‌رسد.) / الفاعِلَ: الصّادِقُ، الکاذِبُ

۴- لا تُحَدِّثْ النّاسَ بِکُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ. (فعلَ النَّهی)

(درباره هر چه شنیدى با مردم سخن مگو.) / فعلَ النَّهی: لا تُحَدِّثْ

۱- لا تَغتَرّوا: فریب نخورید ۲- اَلصّیام: روزه.   3- لا تَسْتَشِرْ: با … مشورت نکن  4- یقَرِّبُ: نزدیک می‌سازد ۵- یبَعِّدُ: دور می‌سازد ۶- اَلِإحْتیال: فریبکاری

اَلتَّمرینُ الثّالِثُ: عَیّنِ الکلمهَ الَّتی لا تُناسِبُ الکلماتِ الأُخرَی مَعَ بیانِ السَّبَبِ. (با بیان علت، واژه ای را که با واژگان دیگر هماهنگی ندارد پیدا کن.)

۱- مَقال (گفتار)       5      کَلام(سخن)                   5    قَول(گفتار)          5    إطار(تایر)         

۲- کَلَّمَ(سخن گفت)    5      حَدَّثَ(سخن گفت)             5    کَمَّلَ(کامل کرد)           تَکَلَّمَ(سخن گفت)     5

۳- جُذوع(تنه‌ها)       5      تَأجیل(به تأخیر انداختن)             أثمار(میوه‌ها)        5    أغصان(شاخه‌ها)     5

۴- یَغرِسُ(می کارد)   5      یَنبُتُ(می روید)               5    یَزرَعُ(می کارد)      5    یَخنُقُ(خفه می‌کند)  

۵- أحمَر(سرخ)       5      أسوَد(سیاه)                    5    أخضَر(سبز)        5    أکرَم(گرامی تر)     

برگه آموزگاری و تدریس
تدریس خصوصی درس عربی

اَلتَّمرینُ الرّابِعُ: تَرجِمِ الآیاتِ، ثُمَّ عَیّنِ المَطلوبَ مِنکَ. (آیه‌ها را ترجمه کن؛ سپس آنچه را از تو خواسته شده بیاب.)

۱- ﴿ فَاصبِر حَتَّی یحکُمَ اللهُ بَینَنا …﴾ (فعلَ الأمرِ) / (بردبار باش تا خداوند میان ما داوری کند.) / فعلَ الأمرِ: اصبِر

۲- ﴿ یُریدونَ أن یبَدِّلوا کَلامَ اللهِ﴾ (المُضافَ إلَیهِ) (می خواهند که سخن خداوند را تغییر دهند.) / المُضافَ إلَیهِ: اللهِ

۳- ﴿هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ﴾ (الجارّ و المَجرور)

(او کسى است که بر شما درود و رحمت مى فرستد، و فرشتگانش تا شما را از تاریکی ها به نور آورد.) / الجارّ و المَجرور: عَلَیْکُمْ، مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ

۴- ﴿ . .. لِکَیلا تَحزَنوا عَلَی ما فاتَکُم﴾ (الفِعلَ الماضی) (تا اندوهگین نشوید به خاطر آنچه از دست دادید.) / الفِعلَ الماضی: فاتَ

۵- ﴿ لَن تَنالُوا البِرَّ حَتَّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّونَ﴾ (الفِعلَ المُضارِعَ)

(به نیکی دست نخواهید یافت تا اینکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید.) / الفِعلَ المُضارِعَ: تَنالُوا، تُنفِقوا، تُحِبّونَ

۱- حَرَج: حالت بحرانی  2- لِکَیلا: لِکَی+لا   3- فاتَ: از دست رفت  4- لَن تَنالوا: دست نخواهید یافت

اَلتَّمرینُ الْخامِسُ: تَرجِم الجُمَلَ التّالیهِ. (جمله‌های زیر را به فارسی برگردان.)

۱- اِجلِس عَلَی الکُرسی. (روی صندلی بنشین.)     / 5- لا تَجلِسوا هُناکَ. (آنجا ننشینید.)

۲- تَجلِسُ مَعَ زمیلِکَ. (با همکارت می‌نشینی.)      /6- لا یَجلِسنَ هُنا. (اینجا نباید بنشینند / اینجا نمی‌نشینند.)

۳- اِصبِر لِکَی یَجلِسَ. (صبر کن تا بنشیند.)          / 7- أُریدُ أن أجلِسَ. (می خواهم بنشینم.)

۴- جالِس خَیرَ النّاسِ. (به بهترین مردم همنشینی کن.)  /  8- رَجَعنا لِنَجلِسَ (برگشتیم تا بنشینیم.)

اَلتَّمرینُ السّادِسُ: اُکْتُبْ مُفْرَدَ الْجُموعِ التّالیَهِ. (مفرد جمع های زیر را بنویس.)

أَدویَه: دواء (دارو)                                           خُطَط: خُطّه (نقشه)                             أَفاضِل: أفضل (برتر؛ برترین)

أَحْیاء: حَیّ (زنده)                                             صُعوبات: صُعوبَه (دشواری)                              أَصْدِقاء: صَدیق (دوست)

أَساتِذَه: أُستاذ (استاد)                                       عُیوب: عیب (عیب)                                           إخْوان: أخ (برادر)

أَعمال: عَمل (کنش)                                           أَسْئِلَه: سُؤال (پرسش)                                        أَسابیع: أُسبوع (هفته)

إجابات: إجابه (پاسخ)            طُلّاب: طالب (دانش‌آموز)       أَخلاق: خُلق (خو)

اَلْبَحثُ الْعِلمی‌(پژوهش علمی.)

ابحَث عَن قِصّه قَصیرَه أو أحادیث حَول قُبح الکِذب وَ عاقبتِه السّیئَه. (به دنبال داستان کوتاه یا حدیث هایی پیرامون زشتی دروغ و فرجام بدش بگرد.)

پی دی اف درس پنجم عربی پایه یازدهم مشترک(الکذب)
Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا