الدَّرسُ الثالِثُ: عَجائِبُ الأَشجار

التمارین

اَلتَّمرینُ الْأَوَّلُ: أیُّ کلمهٍ مِن کلماتِ مُعجَمِ الدّرسِ تُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیهَ؟ (چه واژه­ای از کلمه­ های واژه ­نامه درس با گزارش‌های زیر متناسب است.)

۱- بَحرٌ یُعادِلُ ثُلثَ الأرضِ تقریباً.                المُحیطُ الهادئُ (دریایی که کمابیش برابر یک سوم زمین است = اقیانوس آرام.)

۲- التَّجَمُّعُ وَ الدَّوَرانُ حَولَ شَیءٍ.                 الإِلتِفاف (گردآمدن و پیچیدن پیرامون چیزی = درهم پیچیدن.)

۳- الّذی یُعطیهِ اللهُ عُمراً طَویلآً.                  المُعَمَّرُ (کسی که خداوند به او عمری دراز داده است = سالمند.)

۴- الَّذی یَعمَلُ فِی المَزرَعَهِ.                       المُزارِعُ (کسی که در کشتزار کار می‌کند = برزگر.)

۵- صِفاتُ أحَدٍ أو شَیءٍ.                         المُواصَفاتُ (صفت‌های فردی یا چیزی = ویژگی‌ها.)

اَلتَّمرینُ الثّانی: تَرجِمَ الأحادیثَ النَّبَویهَ ثُمَّ عَینِ المَطلوبَ مِنکَ. (حدیث‌های پیامبر را ترجمه کن؛ سپس آنچه را از تو خواسته شده شناسایی کن.)

۱- ما مِن مُسلِمٍ یَزرَعُ زَرعاً أو یَغرِسُ غَرساً فَیأکُلُ مِنهُ طَیرٌ أو إنسانٌ أو بَهیمَهٌ إلّا کانَت لَهُ صَدَقَهٌ. (الجارّ و المجرور، و اسم الفاعل)

(مسلمانی نیست که کشتی را بکارد یا نهالی را بنشاند و از آن پرنده یا انسان یا چهارپایی بخورد مگر اینکه صدقه­ای برای او در نظر گرفته می‌شود.)

الجارّ و المَجرور: مِن مُسلِمٍ، مِنهُ، لَهُ / اسم الفاعل: مُسلِمٍ

۲- ما مِن رَجُلٍ یَغرِسُ غَرساً إلاّ کَتَبَ اللهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما یَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِکَ الغَرسِ. (الفعل الماضی و المفعول)

(مردی نیست که نهالی بنشاند مگر اینکه خدا به اندازه میوه‌اى که از آن درخت برون مى‌آید پاداش براى وى ثبت می‌کند.) الفعل الماضی: کَتَبَ / المفعول: غَرساً، قَدرَ

۳- سُئِلَ النّبیّ (ص): أیُّ المالِ خَیرٌ؟ قالَ: زَرعٌ زَرَعَهُ صاحِبُهُ.  (الفعل المجهول، وَ الفاعل)

(از پیامبر پرسیده شد: چه دارایی بهتر است؟ – گفت: کِشتی که صاحبش آن را کاشته است.) الفعل المجهول: سُئِلَ / الفاعِل: صاحِبُ

برگه آموزگاری و تدریس
تدریس خصوصی زبان عربی

اَلتَّمرینُ الثّالِثُ: أجِب عَنِ الأسئلَهِ التّالیهِ حَسَبَ الصُّوَرِ. (به پرسش‌های زیر با توجه به تصویرها پاسخ بده.)

۱- بِمَ یذهَبُ الطّلّابُ إلَی المَدرَسَهِ؟ – یَذهَبُ الطّلّابُ إلَی المَدرَسَهِ بالحافِلَه. (دانش‌آموزان با چی به دبیرستان می‌روند؟ – دانش‌آموزان با اتوبوس به دبیرستان می‌روند)

۲- فی أیّ بِلادٍ تَقَعُ هذِهِ الأهرامُ؟ – تَقَعُ هذِهِ الأهرامُ فی مصر. (این هرمها در چه کشوری واقع است؟ – این هرمها در مصر واقع است.)

۳- کَیفَ الجَوُّ فی أردبیل فی الشِّتاءِ؟ – الجَوُّ باردٌ فی أردبیل فی الشِّتاءِ. (زمستان هوا در اردبیل چه طور است؟ – زمستان در اردبیل هوا سرد است.)

۴- لِمَن هذا التّمثالُ؟ – هذا تمثالُ سیبویه. (این تندیس از آن کیست؟ – این تندیس از آن سیبویه است.)

۵- هَل تُشاهِدُ وَجهاً فِی الصّورَهِ؟ – نعم؛ أُشاهِدُ وَجهاً فِی الصّورَهِ. (آیا چهره ای را در عکس می‌بینی؟ – آری؛ چهره ای را در عکس می‌بینم.)

۶- ماذا تُشاهِدُ فَوقَ النَّهرِ؟ – تُشاهِدُ بیتا فَوقَ النَّهرِ. (چه چیزی را بالای رود می‌بینی؟ – خانه ای را بالای رود می‌بینم.)

اَلتَّمرینُ الرّابِعُ:

ألف: عَیّنِ التَّرجمهَ الصَّحیحهَ حَسَبَ قواعِدِ المعرفهِ وَ النَّکِرَهِ.  (با توجه به قواعد شناس و ناشناس ترجمه درست را شناسایی کن.)

۱- سَمِعتُ صَوتاً عَجیباً.             صدای عجیبی را شنیدم.    صدای عجیب را شنیدم. □

۲- وَصَلتُ إلَی القَریهِ.               به روستایی رسیدم. □        به روستا رسیدم.

۳- نَظرَهٌ إلَی الماضی.               نگاهی به گذشته.           نگاه به گذشته. □

۴- العِبادُ الصّالحونَ.               بندگانی درستکار □          بندگانِ درستکار

۵- السِّوارُ العَتیقُ.                   دستنبند کهنه                دستنبندی کهنه □

۶- التّاریخُ الذَّهَبیّ.                  تاریخی زرّین □               تاریخ زرّین

 ب: تَرجمِ الجُمَلَ التّالیهَ حَسَبَ قواعِدِ المعرفهِ و النَّکِرَهِ؛ ثُمَّ عَیّن المَعرفهِ و النَّکِرَهِ فی ما أُشیرَ إلیهِ بِخَطٍّ.  (با توجه به قواعد شناس و ناشناس جمله‌ها را ترجمه کن؛ سپس در آنچه با خط به آن اشاره شده شناس و ناشناس را شناسایی کن.)

۱- سَجَّلَت مُنَظَّمَهُ الیونِسکو مَسجِدَ الإمامِ وَ قُبَّهَ قابوسٍ فی قائمَهِ التُّراثِ العالَمی. (سازمان یونسکو مسجد امام و گنبد قابوس را در لیست میراث جهانی ثبت کرد.)

المَعرفهِ: قابوسٍ؛ التُّراثِ

۲- عِمارَه خُسرو آباد فی سَنَندَج یَجذِبُ سُیّاحاً مِن مُدُنِ إیران. (ساختمان خسروآباد در سنندج گردشگرانی را از شهرهای ایران جذب می‌کند.)  المَعرفهِ: سَنَندَج / النَّکِرَهِ: سُیّاحاً

۳- حدیقَهُ شاهزادَه قُربَ کِرمان جَنَّهٌ فِی الصَّحراءِ. (باغ شاهزاده نزدیک کرمان بهشتی در صحرا ست.) النَّکِرَهِ: جَنَّهٌ

۴- مَعبَدُ کُردکُلا فی مُحافَظَهِ مازَندَران أحَدُ الآثارِ القَدیمَهِ. (پرستشگاه کردکلا در استان مازندران یکی از آثار کهن است.) المعرفهِ: مازَندَران

۱- أُشیرَ: اشاره شد ۲- قائِمَهُ التُّاثِ الْعالَمی: لیست میراث جهانی ۳ــ سُیّاح: گردشگران، مفرد آن: سائِح ۴ــ تکیۀ کُرد کُلا از آثار ملّی ایران در شمال شهرستان جویبار

سعید جعفری
سعید جعفری دبیر فارسی، عربی و انگلیسی

اَلتَّمرینُ الْخامِسُ: عَیّنِ الکلمَهَ الصَّحیحَهَ حَسَبَ الفعلِ الماضی. (با توجه به فعل ماضی واژه درست را شناسایی کن.)

الفعلُ الماضیالفعلُ المُضارعفعلُ الأمرالمَصدَراسمُ الفاعل
وافَقَیُوافِقُ وافِقْ التَّوفیقالمُوافِق
یوَفِّقُوَفِّقْالمُوافَفَه المُوَفِّق
تَقَرَّبَیُقَرِّبُقَرِّبْالتَّقَرُّب المُقَرِّب
یَتَقَرَّبُ تَقَرَّبْ التَّقریبالمُتَقَرِّب
تَعارَفَیَتَعَرَّفُتَعارَفْ المُعارَفَهالمُتَعارِف
یتَعارَفُ اِعرِفْالتَّعارُف المُعَرِّف
اِشتَغَلَیَنشَغِلُاِشتَغِلْ الاِنشِغالالمُشتَغِل
یشتَغِلُ اِنشَغِلْالاِشتِغال المُنشَغِل
اِنفَتَحَیَفتَتِحُاِنفَتِحْ الاِستِفتاحالمُتَفَتِّح
یَنفَتِحُ تَفَتَّحالاِنفِتاح المُنفَتِح
اِستَرجَعَیستَرجِعُ اِستَرجِعْ الاِرْتِجاعالمُستَرجِع
یَرتَجِعُراجِعْالاِستِرْجاع المُرَجِّع
نَزَّلَیُنزِلُاِنزِلْالنُّزولالمُنَزِّل
یُنَزِّلُ نَزِّل التنزیل النّازِل
أکرَمَیُکرِمُ أَکرِم الإکرام الأکرَم
یُکَرِّمُکَرِّمالتَّکریمالمُکرِم

اَلتَّمرینُ السّادِسُ: ضَعْ فِی الْفَراغِ کَلِمَهً مُناسِبَهً. (در جای خالی واژه مناسب را بگذار.)

۱- یُشَجِّعُ الْـ ……………… فَریقَهُم فِی الْمَلْعَبِ.   مُواصَفاتُ □ مَتاجِرُ □ مُتَفَرِّجونَ (تماشاچیان تیمشان را در ورزشگاه تشویق می‌کنند.)

۲- شُرْطی الْمُرورِ ……… حَتّی تَتَوَقَّفَ السَّیاراتُ.   یَصْفِرُ یتَعادَلُ □ یمْتَلِئُ □ (پاسوَر راهنمایی سوت می‌زند تا خودروها بازایستند.)

۳- وَضَعْتُ الْمِصباحَ فی …………… الْبَیتِ.   تَخْفیضِ □ مِفْتاحِ □ مِشْکاهِ (چراغ را در چراغدان خانه نهادم.)

۴- جَدّی لا ………….. بَعْضَ ذِکْرَیاتِهِ.   یغْرِسُ □ یتَذَکَّرُ ینْبُتُ □ (نیای من برخی از خاطراتش را به یاد نمی­آورد.)

۵- شارَکَ زُمَلاؤنا فی …………. عِلْمیهٍ.   مُباراهٍ اِلْإتِفافٍ □ بُذورٍ □ (همکارانمان در مسابقه علمی شرکت کردند.)

۶- سَجَّلَ لاعِبُنا …………… رائِعاً.   جِذْعاً □ هَدَفاً نَوعیهً □ (بازیکن ما گل عالی را ثبت کرد.)

الَتمَّرینُ السّابِعُ: اکتبْ جَمْعَ هذِهِ الْأسْماءِ. (جمع این اسم­ها را بنویس.)

سائِح(گردشگر): سُیّاح / أَثَر(اثر): آثار / تاریخ(تاریخ): تواریخ

قَرْیَه (روستا): قُری / عَبْد(بنده): عِباد / دَوْلَه (دولت): دُوَل

بَهیمَه (چهارپا): بَهائِم / مَلْعَب (ورزشگاه): مَلاعِب / رَسول (فرستاده): رُسُل

سِرْوال (شلوار): سَراویل / غُصْن (شاخه): أغصان؛ غُصون / شَجَر (درخت): أشْجار

زَیت(روغن): زُیوت / حَیّ (زنده): أحیاء / قَبْر(گور): قُبور

سعیدجعفری
جعفری سعید
جعفری سعید

اَلتمرین الثّامن:

۱- بُذورُ النّباتاتِ (دانه‌های گیاهان) □   جَوزات الْبَلوط (دانه های بلوط) □   جِدارُ الْعِماره (دیوار ساختمان)   جُذوعُ الْأْشجار (تنه های درختان)                     □

۲- حارِسُ الْمرمی(دروازه بان) □ کُرهُ الْقدم (فوتبال)   □   حَکَمُ الْمُباراه (داور مسابقه)             □     زُجاجَه الْمِصباح(شیشه چراغ)                                

۳- مَدینه (شهر)         □             بَهیمـَه (چهارپا)                   قَریَـه (روستا)            □   مُحافَظَـه (استان)    □

۴- شُرطی (پلیس)        □             خبّاز (نانوا)              □           حدّاد (آهنگر)             □   ذِکْری (خاطره)   

۵- سیاج (پرچین)                    آلاف (هزاران)           □         مئات (صدها)            □   عشرات (ده ها)     □

۶- تِمثال (تندیس)                  إیلام (ایلام)              □         سنندج (سنندج)           □   کِرمانشاه (کرمانشاه) □

۷- السُیّاح (گردشگران)             شارعٌ (خیابان)           □         السّاحَه (میدان)           □   المُنظّمَه (سازمان) □

۸- الفَریق (تیم)          □             الهَدَف (گُل)              □         ألبِسَه (لباس ها)             المُتَفرّج (تماشاچی) □

۹- سعید (سعید)          □             سَنجاب (سنجاب)                   مَحمود (محمود)          □   صادق (صادق)     □

۱۰- فاطمه (فاطمه)     □             زهراء (زهرا)           □         مَعصومَه (معصومه)      □   اِمرَأه (زن)       

اَلْبَحثُ الْعِلمی (پژوهش علمی.)

اِبْحَثْ عَنْ نَصٍّ حَوْلَ أَهَمّیهِ زِراعَهِ الْأشَجارِ. (دنبال متنی درباره ارزش کشت درختان بگرد.)

پی دی اف درس سوم عربی یازدهم مشترک

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا