التمارین
اَلتمرینُ الأول: تَرجِم هذِه الجُملَ، واکتُب نَوعَ الأفعال. (این جملهها را ترجمه کن و نوع فعلها را بنویس.)
اُکتُب رسالَتکَ: نامه ات را بنویس – فعل امر / لا تَکتبْ علی الجِدارِ: روی دیوار ننویس – فعل نهی
اُکتُبوا واجباتِکُم: تکالیفتان را بنویسید – فعل امر / هُنّ لایَکتبنَ بسُرعَهٍ: آنها به سرعت نمینویسند – فعل مضارع منفی
سَأکتبُ درسی: درسم را خواهم نوشت – فعل مستقبل/ إنَّنا سَوف نَکتبُ أبحاثاً: ما پژوهشهایی را خواهیم نوشت – فعل مستقبل
ما کَتبتُم تَمارینَکُم: تمرینهایتان را ننوشتید – فعل ماضی منفی / کانوا یَکتُبونَ بِدقَّهٍ: با دقت مینوشتند – فعل ماضی استمراری
۱ – تَرْجِمْ: ترجمه کن
التمرینُ الثانی: ضَع فِی الدّائِرَهِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَهٌ واحِدَهٌ زائِدَهٌ.» (در دایره عدد مناسب را بگذار.)
۱- اَلشَّرَرَه (اخگر) / (۷) مِنَ الْأَحجارِ الْجَمیلَهِ الْغالیَهِ ذاتِ اللَّونِ الْأَبیَضِ. (از سنگهای زیبای گرانبها که دارای رنگ سپید است)
۲- اَلشَّمْسُ (خورشید) /(۲)جَذوَتُها مُسْتَعِرَهٌ، فیها ضیاءٌ وَ بِها حَرارَهٌ مُنتَشِرهٌ. (پاره آتشش فروزان است؛ در آن روشنایی است و به وسیله آن گرما پخش میشود.)
۳- اَلْقَمَرُ (ماه)(۳)کَوکَبٌ یَدورُ حَولَ الْأَرضِ؛ ضیاؤُهُ مِنَ الشَّمسِ. (سیارهای که پیرامون زمین میگردد؛ روشناییاش از خورشید است.)
۴- اَلْأَنعُمُ (نعمتها) /(۵)بُخارٌ مُتَراکِمٌ فِی السَّماءِ یَنزِلُ مِنهُ الْمَطَرُ. (بخاری فشرده در آسمان که از آن باران فرومیریزد.)
۵-اَلْغَیْمُ (ابر) / (۶)مِنَ المَلابسِ النسِّائیهِّ ذاتِ الْألَوانِ المُختلَفَهِ. ( از لباسهای زنانه که دارای رنگهای گوناگون است)
۶- اَلْفُستانُ (پیراهن زنانه)/(۱)قِطعَهٌ مُنفَصِلَهٌ عَنِ النّارِ الْمُستَعِرَهِ. (پارهای گسسته از آتش فروزان است.)
۷- اَلدُّرَرُ (مرواریدها)
۱ – ضَعْ: بگذار
التمرینُ الثالث: ضَع هذِهِ الْجُمَلَ وَ التَّراکیبَ فی مَکانِهَا الْمُناسِبِ. (این جملهها و ترکیبها را در جای مناسبش بگذار.)
هؤلاءِ فائِزاتٌ / هذانِ الدَّلیلانِ / تلکَ بَطّاریَّهٌ / أُولئِکَ الصّالِحونَ / هؤلاءِ الْأَصدقاءُ / هاتانِ الزُّجاجَتانِ
مفرد مؤنث | مثنای مذکر | مثنای مؤنث |
تلکَ بَطّاریَّهٌ | هذانِ الدَّلیلانِ | هاتانِ الزُّجاجَتانِ |
جمع مذکر سالم | جمع مؤنث سالم | جمع مکسّر |
أُولئِکَ الصّالِحونَ | هؤلاءِ فائِزاتٌ | هؤلاءِ الْأَصدقاءُ |
اَلتمرین الرابع: اُکتُب وزنِ الکَلِمات التالِیَه و حُروفها الأصلیّه. (وزن کلمههای زیر و حروف اصلیشان را بنویس.)
۱- ناصِر، مَنصور، أنصار: فاعل – مفعول – افعال / (ن، ص، ر)
۲- صبّار، صَبور، صابِر: فعّال – فعول – فاعل / (ص، ب، ر)
اَلتمرین الخامس: ضَع المُترَادِفاتِ وَ المُتضَادّاتِ فی مَکانِهَا المُناسِبِ. (= ≠) (مترادف و متضادها را در جای خالی مناسب بگذار.)
ضیاء/ نامَ / ناجِح / مَسرور / قَریب / جَمیل / نِهایه / یَمین / غالیَه / شِراء / مَسموح / مُجدّ
رَخیصَه (کمبها) ≠ غالیَه (گرانبها) / راسِب (مردود)≠ ناجح (موفق)/ یَسار(چپ) ≠ یَمین (راست)
بَیع (فروش)≠ شِراء(خرید) / بِدایَه (آغاز) ≠ نِهایَه (پایان) / بَعید (دور) ≠ قَریب (نزدیک)
رَقدَ (خوابید) = نامَ / قبیح (زشت) ≠ جَمیل (زیبا) / نور (روشنایی) = ضیاء
حَزین (غمگین) ≠ مَسرور(شاد) / مُجتَهد (کوشا) = مُجِدّ / ممنوع (ممنوع) ≠ مَسموح (جایز)
التمرین السادس: اُرسُم عقاربَ السّاعات. (عقربههای ساعت را رسم کن.)
الخامِسه و الرُّبع = پنج و ربع / الثامِنَه و النّصف = هشت و نیم / التاسِعَه إلّا رُبعاً = یک ربع مانده به شش
۱- فراغ: جای خالی
اَلْبَحثُ الْعِلمیُّ (پژوهش علمی.)
ابِحَثْ فِی الْإنترِنتِ أوَ المْکتبَهَ عَن نصَّ قصَیر أوَ جُمَلٍ بِاللغُّهِ العْرَبیهَّ حَولَ عَظمَهِمَخلوقاتِ اللّهِ، ثُمَّ تَرجِمْهُ إلَی الْفارِسیَّهِ مُسْتَعیناً بِمُعجَمٍ عَرَبیٍّ – فارِسیٍّ.(در اینترنت یا کتابخانه به دنبال متنی کوتاه یا جملههایی به زبان عربی درباره شکوه آفریدگان خداوند بگرد؛ سپس به یاری واژهنامه عربی – فارسی آن را فارسی برگردان.)
جِبالُ کَبیرکوه فی مَدینَهِ بَدرَه بِمُحافَظَهِ إیلام. (رشته کوههای کبیرکوه در شهر بدره در استان ایلام.)
شاطِئُ کوشکُنار فی مُحافَظَهِ هُرمُزجان
(دریابار کوشکنار در استان هرمزگان)
عَینُ رامیان فی مُحافَظَهِ غُلِستان
(چشمه رامیان در استان گلستان)
وادی دَلْفارْد فی محافَظَهِ کِرمان
(دره دلفارد در استان کرمان)
پی دی اف درس ۱ عربی ۱ (ذاک هو الله)
آزمون خودسنجی
برای دریافت آزمون خودسنجی از درس ۱ عربی پایه دهم ریاضی اینجا را کلیک کنید. (بدون قواعد)
برای دریافت آزمون خودسنجی از درس ۱ عربی پایه دهم ریاضی اینجا را کلیک کنید. (معنا و قواعد)