الدرس الثانی: إنکم مسؤولون

۱- عَشَرهٌ فی ثلاثه یساوی ثلاثینَ. (ده در سه برابر سی می­شود.)                                                                 ۳۰ = ۳ ×۱۰

۲- تِسعونَ ناقِصُ عَشَرهٍ یساوی ثَمانینَ. (نود منهای ده برابر هشتاد می­شود.)                                                    ۸۰ = ۱۰-۹۰

۳- مِئَهٌ تَقسیمٌ عَلَی خَمْسَهٍ یساوی عِشرینَ. (صد تقسیم بر پنج برابر بیست می­شود.)                                       ۲۰ = ۵  ÷  ۱۰۰

۴- سِتَّهٌ فی أَحَدَ عَشَر یساوی سِتَّهً وَ سِتّینَ. (شش در یازده برابر شصت و شش می­شود.)                                       ۶۶ =۱۱× ۶

۵- خَمْسَهٌ وَ سَبعْونَ زائدُ خَمْسَهٍ وَ عِشْرینَ یساوی مِئهً. (هفتاد و پنج بعلاوه بیست و پنج برابر صد می­شود.)       ۱۰۰= ۲۵  + ۷۵

۶- اثِنانِ وَ ثَمانونَ تقَسیمٌ عَلیَ اثنْینِ یساوی واحِدا وَ أرَبعَینَ. (هشتاد و دو تقسیم بر دو برابر چهل و یک می­شود.)     ۴۱ = ۲÷ ۸۲

۱- الیومُ الثانی مِنْ أَیامِ الْأسبوعِ یومُ الْأَحَدِ. (روز دوم از روزهای هفته روز یکشنبه است.)

۲- الیوم السادسُ مِنْ أَیامِ الْأسبوعِ یومُ الْخَمیسِ. (روز ششم از روزهای هفته روز پنجشنبه است.)

۳- الفصلُ الرابعُ فِی السَّنَهِ الْإیرانیهِ فَصلُ الشِّتاءِ. (فصل چهارم در سال ایرانی فصل زمستان است.)

۴- الفصلُ الثالثُ فِی السَّنَهِ الْإیرانیهِ فَصلُ الْخَریفِ. (فصل سوم از سالهای ایرانی فصل پاییز است.)

۵- یأْخُذُ الْفائِزُ الْأَوَّلُ جائِزَهً ذَهَبیهً، و الفائز الثانی جائزه فضیه. (برنده نخست جایزه طلایی و برنده دوم جایزه نقره‌ای می‌گیرد.)

۱- اَلنَّشاطُ (فعالیت)            (۵) إعطاءُ حَلٍّ وَ بَیانُ طَریقَهٍ لِلْقیامِ بِعَمَلٍ. (راه حل دادن و بیان شیوه اقدام به کار.)

۲- اَلدَّوامُ (ساعت کار)       (۴) آلَهٌ لِنَقلِ الْأَصواتِ مِن مَکانٍ إلیٰ آخَرَ.. (ابزاری برای انتقال صدا از مکانی به مکانی دیگر.)

۳- اَلْحِصَّهُ (زنگ درسی)    (۲) ساعاتُ الْعَمَلِ لِلْمُوَظَّفینَ وَ الْعُمّالِ. (ساعت‌های کار برای کارمندان و کارگران.)

۴- اَلْهاتِفُ (تلفن)              (۶) هوَ الَّذی یعیشُ مَعَنا فی وَطَنٍ واحِدٍ. (او کسی است که با ما در میهنی یگانه می‌زید.)

۵- الَإِقتْرِاحُ (پیشنهاد)         (۱) عَمَلٌ بِتَحَرُّکٍ وَ سُرعَهٍ. (کاری با جنبش و سرعت.)

۶- الَمُواطِنُ (هم میهن)

(همانا ما نوح را به سوی قومش فرستادیم؛ پس او میان ایشان هزار سال پنجاه کم درنگ کرد.)

۲- ﴿ مَن جاءَ بِالحَسنه فله عَشر أمثالُها﴾ (هر کس نیکی به جا آورد، پس ده برابر آن پاداش دارد.)

۴- الجیرانُ أخبَرونا بِما حَدَثَ فِی الشّارِعِ.  (همسایگان، ما را از آنچه در خیابان رخ داد آگاه کردند.)

۶- هل یمتلکُ أبوکَ أَرضاً فِی الْقَریهِ؟ (آیا پدر تو مالک زمینی در روستا است.)

۱- فِی الِأصطِفافِ الصَّباحی وَقَفْنا فی …………… صفوفٍ. / عَشَره ■ العاشِر  (ما در صف صبحگاهی در ده رده ایستادیم.)

۲- یلْعَبُ أَحَدَعَشَرَ …………… فی فریق کره القدم.  /  لاعِبینَ لاعباً ■ (یازده بازیکن در تیم فوتبال بازی می‌کنند.)

۳- أربعه …………… واقِفونَ أَمامَ بابِ الْمُنَظَّمَهِ.  /  جُنود ■ جُندی (چهار سرباز روبروی در سازمان ایستاده اند.)

۴- تَیارُ الْکَهرَباءِ فی …………… حُجُراتٍ مَقطوعٌ.  / الرابع أربَع ■ (جریان برق در چهار اتاق قطع است.)

۵- …………… اثْنانِ حَولَ کَوکَبِ الْمِرّیخِ.  /   قَمَران ■ أقمار (دو ماه پیرامون ستاره بهرام است.)

۶- …………… واحِدَهٌ فِی الصَّفِّ مُغلَقَهٌ.    / نافِذَه ■ نَوافِذُ (یک پنجره در کلاس بسته است.)

۷- فی الْغُرفهِ عَشَرَهُ …………….    / مُعَلِّماً مُعَلِّمینَ ■ (در اتاق ده آموزگار است.)

۸- اَلشَّهرُ …………….، إسفَند.   / اِثناعَشَر الثّانی عَشَرَ(ماه دوازدهم اسفند است.)

اکتُبْ آیهً أَوْ حَدیثاً أَوْ نَصّاً بِاللُّغَهِ الْعَرَبیهِ حَولَ مَسؤولیهِ جَمیعِ الْمُواطِنینَ بِالنِّسبَهِ لِثَرَواتِ الْوَطَنِ وَ الْمَرافِقِ الْعامَّهِ وَ الْآثارِ التّاریخیهِ وَ اکْتُبْ تَرجَمَتَهَا الْفارِسیهَ وَ الْإنجِلیزیهَ مُستَعیناً بِمُعجَمٍ.

(آیه یا حدیثی یا متنی به زبان عربی پیرامون مسئولیت همه هم­میهنان نسبت به سرمایه‌های میهن و تأسیسات عمومی و آثار تاریخی بنویس و آن را با کمک واژه­ نامه به فارسی و انگلیسی ترجمه کن.)

بوستان تبریز
عربی دهم انسانی درس دوم

سمت خاوری بوستان شاه گلی در شهر تبریز

پی دی اف درس دوم عربی دهم انسانی

برای دریافت آزمون خودسنجی درس یک و دو عربی پایه دهم اینجا را بفشارید.

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا