درس سوم: مثل آیینه

در زندگی مطالعه دل غنیمت است / خواهی بخوان و خواه نخوان ما نوشته ایم  (عبدالقادر بیدل)

قلمرو زبانی: یکدل: صمیمی / قلمرو ادبی: برگ‌های غنچه را سر به هم آورده دیدم: استعاره، جانبخشی

بازگردانی: گلبرگ‌های جمع شده غنچه را  که دیدم، به یاد دوستان یکدلم افتادم.

پیام: به یاد آوردن دوستان یکدل

آموزه ۳: مثل آیینه

متن های تعلیمی، با هدف آموزش و اندرز، نوشته شده اند، از این رو ، خواننده باید آهنگ و لحن متناسب با فضای تعلیمی را رعایت کند. در لحن تعلیمی، خواننده با حفظ روحیه نیکا ندیشی و خیرخواهی، نرمی و ملایمت در گفتار راب ه کار م یگیرد. حفظ آرامش ون رم گفتاری، بر تأثیر کلام اندرزی می‌افزاید، البته گاهی اندرز و تعلیم با زنهار و پرهیز، همراه است و نباید آن را با لحن دستوری و فرمان، یکی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *