الدرس الأول: الداء و الدواء

اَلتَّمرینُ الخامس: تَرجِمْ أَنواعَ الْفِعلِ فِی الْجُمَلِ التّالیَهِ (فعل‌ها را در جمله های زیر به فارسی برگردانید.)

۱رَجاءً، اُکْتُبْنَ حَلَّ الْأسَئِلَهِ مَعَ زَمیلاتِکُنَّ.لطفاً حلّ پرسش‌ها را با هم کلاسی‌هایتان بنویسید.
۲إنْ تَکتُبْ بعَجَلهٍ، فسَیُصْبحُ خَطّک قبَیحا.ًاگر با عجله بنویسی، خطّت زشت خواهد شد.
۳أرُیدُ أَنْ أَکْتُبَ ذِکری فی دَفتَرِ الذِّکْرَیاتِ.می خواهم [که] خاطره‌ای در دفتر خاطرات بنویسم.
۴لَن یکَتْبَ العْاقلُ عَلَی الْآثارِ التّاریخیّهِ.[انسانِ] خردمند، روی آثارِ تاریخی نخواهد نوشت.
۵إنَّهُ سَوفَ یکَتْبُ أفَکارَهُ عَلیَ الوَرَقهِ.قطعاً او اندیشه‌هایش را روی کاغذ خواهد نوشت.
۶عِندَما شاهَدْتُهُ کانَ یَکتُبُ تَمرینَهُ.هنگامی که او را دیدم، تمرینش را می‌نوشت.
۷قَدْ یکَتْبُ الکَسولُ تَمارینَ الدَّرسِ.تنبل، تمرین‌های درس را شاید بنویسد/ گاهی می‌نویسد.
۸یا تَلامیذُ، لِمَ لاتکَتْبُونَ التَّرجَمَهَ؟ای دانش‌آموزان، چرا ترجمه را نمی‌نویسید؟
۹رَجاءً، لاتَکتُبوا عَلی جِلدِ الکِتابِ.لطفاً روی جلدِ کتاب ننویسید.
۱۰هیَ قَد کَتَبَتْ رِسالَهً لِصَدیقَتِها.او نامه‌ای به دوستش نوشته است.
۱۱لِنَکْتُبْ جُمَلاً جَمیلَهً فی دَفاتِرِنا.در دفترهایمان جمله‌هایی زیبا باید بنویسیم.
۱۲أَنَا لَم أَکْتُبْ واجِباتی أَمسِ.من دیروز تکلیف‌هایم را ننوشتم.
۱۳ما کَتَبْنا شَیئا عَلَی الجِدارِ.روی دیوار چیزی ننوشتیم.
۱۴کُتِبَ حَدیثٌ عَلَی اللوَّح.ِحدیثی روی تخته نوشته شد.
۱۵کانوا یَکْتُبونَ الْأَجوِبَهَ.جواب‌ها را می نوشتند.
۱۶کانوا قَد کَتَبوا درسَهمُ.درسشان را نوشته بودند.
۱۷یُکْتَبُ نَصٌّ قَصیرٌ.متنی کوتاه نوشته می شود.
انواع فعل در عربی

اَلتَّمرینُ السادس: عَینِ اسْمَ الفْاعِلِ، وَ اسْمَ المَفعولِ، وَ اسْمَ المُبالغَهِ، وَ اسْمَ المَکانِ وَ اسْمَ التفَّضیلِ فی هٰذِهِ العِباراتِ؛ ثم عینْ ترْجَمَهَ الکْلَمِاتِ الحَمْراءِ. (اسم فاعل و اسم مفعول و اسم مبالغه و اسم مکان و اسم تفضیل را در این عبارات شناسایی کن؛ سپس ترجمه کلمه‌های سرخ را معین نما.)  

۱- ﴿ سُبحْانَ الَّذی أسرَی بِعبدِه لَیلاً مِنَ المَسْجِدِ الْحَرامِ إلَی المَسْجِدِ الأقصَی﴾ المسجد: اسم مکان (هر چند «الأقصی» اسم تفضیل است؛ امّا به صورت «المسجد الأقصی» حالت «عَلَم بِالْغَلَبه» شده است.)

پاک است آن ]خدایی[ که بنده اش را شبانه از مسجد الحرام تا مسجد الاقصیٰ حرکت داد.

۲- ﴿وَ جادِلْهُم باِلَّتی هی أحسَنُ إنَّ رَبَّک هُوَ أعلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ﴾   أحسن، أعلم: اسم تفضیل

و با آنان با ]شیوه ای [که نکوتر است بحث کن. قطعاً پروردگارت به ] حال [کسی که از راهش گم شده، داناتر است.

۳- ﴿یقولونَ بِأفواهِهِم ما لَیسَ فی قُلوبِهِم وَ اللهُ أعلَمُ بِما یکتُمونَ﴾  أعلم: اسم تفضیل

با دهان‌هایشان)زبان‌هایشان( چیزی را می گویند که در دل‌هایشان نیست و خدا به آنچه پنهان می کنند داناتر است.

۴- ﴿وَما أُبَرِّئُ نَفْسی إنَّ النَّفْسَ لَأمّارَهٌ بِالسُّوءِ إلاّ ما رَحِمَ رَبّی﴾   أمّاره: اسم مبالغه

و نفْسم را بی گناه نمی شمارم؛ زیرا نفس، بسیار دستور دهنده به بدی است؛ مگر اینکه پروردگارم رحم کند.

۵- ﴿قد أفلَحَ المُؤمِنونَ الَّذینَ هُم فی صَلاتِهِم خاشِعونَ﴾   مُؤمِن: اسم فاعل ثلاثی مزید/ خاشعون: اسم فاعل ثلاثی مجرّد

به راستی که مؤمنان رستگار شده اند؛ همانان که در نمازشان فروتن اند.

۶- ﴿قالوا لا عِلْمَ لَنا إنَّکَ أنتَ عَلّامُ الْغُیوبِ﴾    عَلّام: اسم مبالغه

گفتند :هیچ دانشی نداریم؛ قطعاً تو بسیار دانای نهان‌هایی.

۷- ﴿وَ أحْسِنوا إنَّ اللهَ یحِبُّ المُحسِنینَ﴾ و نیکی کنید؛ زیرا خدا نیکوکاران را دوست می دارد.   الْمُحْسِنینَ: اسم فاعل ثلاثی مزید

۸- ﴿وَ جَعَلنَا السَّماءَ سَقفاً مَحْفوظاً﴾ و آسمان را سقفی نگه داشته شده قرار دادیم.  مَحْفوظاً: اسم مفعول

اَلتَّمرینُ السّابِعُ: ضَعْ فی الفَراغ کلَمَهً مُناسِبهً. (در جای خالی واژه مناسب بگذار.)

۱- سُئلَ المُدیرُ: أ فی المَدرَسَهِ طالبٌ؟ فأَجَاب: «… طالبَ هُنا.»   (لِأنَّ □ لا ■ فَإنَّ □)

ترجمه: از مدیر پرسیده شد: آیا در مدرسه دانش آموزی هست؟ او پاسخ داد: هیچ دانش آموزی اینجا نیست.

۲- حَضَرَ السُّیاحُ فی قاعَهِ الْمَطارِ؛ … الدَّلیلَ لمَ یحْضُرْ.   (أنَّ لکنَّ لعَلَّ )

ترجمه: گردشگران در سالن فرودگاه حاضر شدند؛ ولی راهنما حاضر نشد.

۳- هذَا التَّمرینُ سَهلٌ وَ … أَکثَرُ الزُّمَلاءِ خائفونَ. (لیت إنَّ لکِنَّ )

ترجمه: این تمرین آسان است؛ ولی بیشتر هم کلاسی‌ها ترسانند.

۴- قالَ الْمُدیرُ: … طالبَ راسبٌ فِی الاِمْتِحاناتِ. (لا لن لم )

ترجمه: مدیر گفت: «هیچ دانش آموزی در آزمون‌ها مردود نیست.»

۵- تَمَنَّی المُزارِعُ: «… الْمَطَرَ ینزِلُ کَثیراً!»  (کَأَنَّ لِأنَّ لیتَ )

ترجمه: کشاورز آرزو داشت: کاش باران بسیار ببارد.

۶- ألا تعْلمُ …… الصَّبْرَ مِفتاحُ الْفَرَجِ؟ (لکِنَّ أنَّ لا )

ترجمه: آیا نمی دانی که بردباری کلید گشایش است؟

۷- لِماذا یبکِی الطِّفلُ؟ – … جائِعٌ.   (أنَّهُ لِأنَّهُ لیتَ )           

ترجمه: چرا کودک می گرید؟ – زیرا او گرسنه است.

التمرینُ الثّامِنُ: ضَعْ فی الفَراغ کلَمَهً مُناسِبهً. (در جای خالی واژه مناسب بگذار.)

۱- اِعلَموا أَنَّ …… النّاسِ إلَیکُم مِن نِعَمِ اللّٰهِ عَلَیکُم. الَإْمامُ الحُسَینُ.        حَوائِجُ □ حَوائِجَ ■ حَوائِجِ  □

بدانید که نیازهای مردم به شما از نعمتهای خدا بر شماست.

۲- إنَّ أَحسَنَ الْحَسَنِ …… الْحَسَنُ. اَلْإمامُ الْحَسَنُ.                             الْخُلُقُ ■ الْخُلُقَ □ الْخُلُقِ □

همانا بهترین نیکی خوی نیک است.

۳- ﴿فَاصْبِرْ إنَّ وَعْدَ اللّٰهِ …… وَ اسْتَغفِرْ لِذَنبِکَ﴾ غافِر: ۵۵٫                    حَقٌّ ■ حَقّاً □ حَقٍّ □ 

پس بردبار باش؛ همانا وعده خداوند حق است و برای گناهانت آمرزش بخواه.

۴- ﴿وَ أَوْفوا بِالْعَهدِ إنَّ …… کانَ مَسئولاً﴾ الَأْسراء: ۳۴٫                    العَهدُ □ العَهدَ ■ العَهدِ □ 

به پیمان [خود] وفا کنید؛ همانا [در رستاخیز] از پیمان پرسش می شود.

۵- ﴿إِنَّ رَحْمَتَ اللّٰهِ …… مِنَ الْمُحْسِنینَ﴾ الَأْعراف: ۵۶٫                     قرَیبٌ ■ قَریباً □ قَریبٍ  □

همانا رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است.

۶- ﴿وَ اسْتَغفِرُوا اللّٰهَ إنَّ اللّٰهَ …… رَحیمٌ﴾ الَبْقَرَه: ۱۹۹                        غَفورٌ ■ غَفوراً □ غَفورٍ  □

از خداوند آمرزش بخواهید؛ همانا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

۷- لا تدْری لعَلَّ …… یُحْدِثُ بعدَ ذلکَ أمَراً!                                               اللهُ □ اللهَ ■ اللهِ □

نمی دانی شاید خدا پس از آن، پیشامدی نو پدید آورَد.

سعیدجعفری
جعفری سعید
جعفری سعید
ادات پرسش

پی دی اف درس ۱ عربی ۳ انسانی؛ الداء و الدواء

کلمه «أخ» در عربی

صرف فعل «کان» در عربی

صرف فعل «کان» در عربی
صرف فعل «رأی»
صرف فعل «رأی»

جدول زمان بندی سالانه درس عربی ۳ انسانی

آموزش و ترجمه درس یکم؛ الداء و الدواء (آپارات)
قواعد عربی؛ حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس (آپارات)
حل تمارین درس یکم؛ الداء و الدواء (آپارات)
آموزش و ترجمه درس یکم؛ الداء و الدواء (یوتیوپ)
قواعد عربی؛ حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس (یوتیوپ)
حل تمارین درس یکم؛ الداء و الدواء (حل تمارین)

برای شرکت در آزمون خودسنجی اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در آزمون خودسنجی اینجا را کلیک کنید.

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا