آموزه هشتم:‌ اختیارات شاعری۲ (وزنی)

اختیار زبانی، قابلیت‌ها و تسهیلاتی در تلفّظ برای شاعر فراهم می‌سازد تا به ضرورت وزن از آن استفاده کند؛ بی‌آنکه موجب تغییر در وزن شود؛ امّا اختیار وزنی امکان تغییراتی کوچک در وزن است؛ تغییراتی که گوش فارسی‌زبانان آنها را عیب نمی‌شمارد.

– در هجای پایان مصراع. این اختیار وزنی است. «نهایی، خارج کشور دی ۹۷» پرتکرار

الف) دست در دامن مولا زد در / که علی بگذر و از ما مگذر (شهریار)  «نهایی، خرداد ۹۹»

خط عروضی:‌ دَست دَر دامَنِ مُوْلا زَد دَر / کِ علی بُگذَرُ اَز ما مَگذَر

پایه‌های آواییدَسـ ت دَر دامَ  نِ  مُوْ لازَد  دَر
نشانه‌های هجایی– – U –– – U U– (UU)-
پایه‌های آواییکِ عَ لی بُگذَ رُ اَز  مامَگ ذَر
نشانه‌های هجایی— UU— UU– (UU)-
وزنفَعِلاتُنفَعِلاتُنفَع لُن (فَعِلُن)

اختیار وزنی) آوردن فاعِلاتُن به جای فعلاتن در مصراع نخست / ابدال: در هجای نهم مصراع نخست و  مصراع دوم.

بازگردانی: او در دامن حضرت علی چنگ زد و به او گفت: «از رفتن به مسجد دست بردار و از من عبور مکن.»

ب) تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار / که رحم اگر نکند مدّعی خدا بکند (حافظ)  «نهایی، دی ۹۷» «نهایی، خارج کشور خرداد ۱۴۰۱»

خط عروضی:‌ تُ با خُدایِ خُدَنداز کارُ دِل خُش دار / کِ رَحمَ گَر نَکُنَد مُددَعی خُدا بِکُنَد.

پایه‌های آواییتُ با خُ دای خُ دَن دازُ کا  رُ دِلخُش  دار
نشانه‌های هجایی– U – U– – U U– U – U-(UU) –
پایه‌های آواییکِ  رَح  مَ  گرنَ  کُ  نَد مُددَ عی خُ  دابِ  کُ  نَد
نشانه‌های هجایی– U – U– – U U– U – U– U U
وزنمَفاعِلُنفَعِلاتُنمَفاعِلُنفَعِلُن

اختیار وزنی: هجای پایانی مصراع‌ نخست کشیده است؛ ولی بلند به شمار آمده است. / ابدال: در هجای سیزدهم مصراع نخست.

پ) کیست که پیغام من به شهر شروان برد / یک سخن از من بدان مرد سخندان برد (جمال الدّین عبدالرزّاق)

خط عروضی:‌ کیست کِ پِیغامِ مَن بِ شَهرِ شِروان بَرَد / یِک سُخَنَز مَن بِدان مَردِ سُخَندان بَرَد

پایه‌های آواییکیـ  ست  کِ پِیغا  مِ  مَنبِ  شَه  رِ  شِروان بَ  رَد 
نشانه‌های هجایی– U U-– U –U – U –– U –
پایه‌های آوایییِک  سُ خَ  نَزمَن  بِ  دانمَر  دِ  سُ  خَندان  بَ  رَد
نشانه‌های هجایی– U U-– U –– U U-U – U –
وزنمُفتَعِلُنفاعِلُنمُفتَعِلُنفاعِلُن

اختیار وزنی: قلب: سخنور در پایه آوایی سوم مصراع نخست به جای مُفتَعِلُن، مَفاعِلُن آورده است.

ت) یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم / دولت صحبت آن مونس جان ما را بس (حافظ) «نهایی خرداد ۱۴۰۱»

خط عروضی:‌ یار با ماست چِ حاجَت کِ زیادَت طَلَبیم / دُوْلَتِ صُحبَتِ آن مونِسِ جان ما را بَس

پایه‌های آوایییا  ر  با  ماست  چِ  حا جَتکِ  زِی  یا  دَتطَ  لَ  بیم
نشانه‌های هجایی– – U-– – UU– – UUU -UU
پایه‌های آواییدُوْ لَ  تِ  صُحبَ  تِ  آن مونِ  سِ  جان  مارا  بس
نشانه‌های هجایی– (U) – U-— UU— UU-(UU) –
وزنفاعِلاتُن (فَعِلاتُن)فَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلُن

اختیار وزنی: در پایه آوایی نخست مصراع نخست و دوم به جای فَعِلاتن، فاعِلاتُن آورده است. / هجای پایانی مصراع نخست بلند در نظر گرفته می‌شود./ ابدال: در پایه آوایی چهارم مصراع دوم به جای فَعِلُن، فَع لُن آورده است.

ث) خارکش پیری با دلق درشت / پشته خار همی‌برد به پشت (جامی)

خط عروضی:‌ خارکشْ پیری با دَلقِ دُرُشت / پُشتِ یِ خار هَمی‌بُرد بِ پُشت

پایه‌های آواییخا  ر  کِش پیری  با  دَلقِ  دُ  رُشت
نشانه‌های هجایی– – U –– (UU)- –U – UU
پایه‌های آواییپُش  تِ یِ  خار  هَ  می بُرد  بِ  پُشت
نشانه‌های هجایی– – U –– – UUU – UU
وزنفاعِلاتُن (فَعِلاتُن)فَعِلاتُنفَعِلُن

اختیار وزنی: در پایه آوایی نخست مصراع نخست و دوم به جای فعلاتن، فاعِلاتُن آورده است. / در پایه آوایی دوم مصراع نخست به جای فعلاتن، مَفعولُن آورده است. / هجای پایانی هر دو مصراع بلند در نظر گرفته می‌شود.

ج) با که گویم به جهان محرم کو؟ / چه خبر گویم با بی‌خبران؟

خط عروضی: با کِ گویَم بِ جَهان، مَحرَم کو؟ / چِ خَبَر گویم با بی خَبَران؟ (مولوی)

پایه‌های آواییبا  کِ  گو یَمبِ  جَ  هان مَحرَم  کو
نشانه‌های هجایی– – UU– – UU-(UU) –
پایه‌های آواییچِ  خَ  بَر  گویَم  با بیخَ  بَ  ران
نشانه‌های هجایی– – UU-(UU)- –-UU
وزنفَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلُن

اختیار وزنی: ابدال: در پایه آوایی سوم مصراع نخست به جای فعلن، فع لن آمده است. / ابدال: در پایه آوایی دوم مصراع دوم به جای فعلاتن، مَفعولُن آمده است.

چ) به وفای دل من ناله برآرید چنانک / چنبر این فلک شعوذه گر بگشایید (خاقانی)

خط عروضی:‌ بِ وَفایِ دِلِ مَن نالِ بَرارید چُنانک / چَنبَرِ این فَلَکِ شَعَوذِ گَر بُگشایید

پایه‌های آواییبِ  وَ  فا  یِدِ  لِ  مَن  نالِ  بَ  را  رید  چُ  نانک
نشانه‌های هجایی– – UU– – UU– – UU– UU U
پایه‌های آواییچَن  بَ  رِ اینفَ  لَ  کِ  شَعوَ  ذِ  گَر  بُگشا  یید
نشانه‌های هجایی– – U-– – UU– – UU– (UU) U
وزنفَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلُن

اختیار وزنی: در پایه آوایی چهارم مصراع دوم به جای فعلن، فع لن آورده است. / در پایه آوایی نخست مصراع دوم به جای فعلاتن، فاعِلاتُن آورده است. / هجای پایانی هر دو مصراع کشیده است./ اختیار زبانی: تغییر کمیت مصوت در هجای چهارم مصراع نخست و هجای سوم و هجای هفتم در مصراع دوم / حذف همزه در هجای یازدهم مصراع نخست

الف) دیگر دلم هوای سرودن نمی‌کند / تنها بهانه دل ما در گلو شکست (قیصر امین پور)

خط عروضی:‌ دیگَر دِلَم هَوایِ سُرودَن نِمی‌کُند / تَنها بَهانِ یِ دِلِ ما دَر گَلو شِکَست (مُستَفعِلُن مَفاعِلُ مُستَفعِلُن فَعل)

پایه‌های آواییدی  گَر  دِلَم هَ  وا  یِسُ  رو  دَن  نِ می‌کُ  نَد
نشانه‌های هجایی– –U UUU – – U U
پایه‌های آواییتَن  ها بَ ها نِ  یِ  دِلِ  ما  دَر  گِ لو  ش  کَست
نشانه‌های هجایی– –U U UU – – U U U
وزنمَفعولُفاعِلاتُمَفاعیلُفاعِلُن

اختیار وزنی) بلند بودن هجای پایانی در مصراع دوم. / اختیار زبانی) تغییر کمیت مصوت در هجای ششم مصراع دوم

ب) من به زبان اشک خود می‌دهمت سلام و تو / بر سر آتش دلم همچو زبانه می‌روی (شفیعی کدکنی)

خط عروضی:‌ مَن بِ زَبانِ اَشکِ خُد می‌دَهَمَت سَلامُ تُ / بَر سَرِ آتَشِ دِلمَ هَمچُ زَبانِ می‌رَوی

پایه‌های آواییمَن  بِ  زَ بانِ  اَش  کِ خُدمی  دَ  هَ  مَتسَ لا  مُ  تُ
نشانه‌های هجایی– U U-– U – U– U U- U U – U
پایه‌های آواییبَر  سَ  رِ  آتَ  شِ  دِ لَمهَم  چُ  زَ  بانِ  می  رَ  وی
نشانه‌های هجایی– U U-– U – U– U U-– U – U
وزنمُفتَعِلُنمَفاعِلُنمُفتَعِلُنمَفاعِلُن

اختیار وزنی) بلند بودن هجای پایانی در مصراع نخست / اختیار زبانی) تغییر کمیت مصوت در هجای ششم مصراع دوم

پ) دلم شکسته تر از شیشه‌های شهر شماست / شکسته باد کسی کاین چنینمان می‌خواست (سهیل محمودی)

خط عروضی:‌ دِلَم شِکَستِ تَرَز شیشهِ هایِ شَهرِ شُماست / شِکَستِ باد کَسی کین چُنینِمان می‌خاست

پایه‌های آواییدِ  لمَ  شِ کَستِ  تَ  رَز شیشِ  ها  یِ  شَهرِ شُ  ماست
نشانه‌های هجاییUUU U – –UUUU U
پایه‌های آواییشِ  کَس تِ  باد  کَ  سی کینچُ  نی  نِ  مانمی  خاست
نشانه‌های هجاییUUU U – –UU(UU) U
وزنمَفاعِلُنفَعِلاتُنمَفاعِلُنفَعِلُن

اختیار وزنی) کشیده بودن هجای پایانی در مصراع نخست و دوم / ابدال: آوردن «فع لن» به جای «فعلن» در مصراع دوم. / اختیار زبانی) حذف همزه در هجای هفتم مصراع نخست و هجای هشتم مصراع دوم

ت) من ندانم به نگاه تو چه رازی است نهان / که من آن راز توان دیدن و گفتن نتوان (رعدی آذرخشی)

خط عروضی:‌ مَن نَدانَم بِ نگِاهِ تُ چِ رازیست نِهان / کِ مَنان راز توان دیدَنُ گُفتَن نَتَوان.

پایه‌های آواییمَن  نَ  دا نَمبِ  نِ  گا هِتُ  چِ  را  زیـست نَ  هان
نشانه‌های هجایی– – U-– – UU– – UU– UU
پایه‌های آواییکِ  مَ نان  راز  تَ  وان دیدَ  نُ  گُف  تَننَ  تَ  وان
نشانه‌های هجایی– – UU– – UU– – UU– UU
وزنفَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلُن

اختیار وزنی) فاعِلاتُن به جای فعلاتن در هر مصراع نخست. / اختیار زبانی) حذف همزه در هجای سیزدهم مصراع نخست و هجای سوم مصراع دوم / تغییر کمیت مصوت در هجای هشتم مصراع نخست

اختیار وزنی

پایه آوایی یا وزن واژه

پایه آوایی
پایه آوایی و وزن شناسی
علوم ۳ بیسترس سعید جعفری
سعید جعفری

پی دی اف اختیارات شاعری وزنی

Follow by Email
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Telegram
پیمایش به بالا